Sebab Kita Kena Minum Air yang Banyak

5 sebab mengapa kita perlu byk minum air:

 

	Minum air sejuk boleh membantu metabolisme anda, kerana badan anda akan bekerja lebih keras untuk memanaskan cecair, bermakna lebih banyak kalori dibakar untuk anda.

 Minum air sejuk boleh membantu metabolisme anda, kerana badan anda akan bekerja lebih keras untuk memanaskan cecair, bermakna lebih banyak kalori dibakar untuk anda.

  1. AGAR TUBUH TETAP SEJUK

    Berpeluh memang berperanan dalam menjaga suhu tubuh tetap sejuk kerana itu peluh dapat menjadi pengingat untuk kita memperbanyakan minum air. Jika anda tidak cukup air untuk dikeluarkan dalam bentuk peluh, ia akan mengakibatkan menurunnya kadar darah dan sistem peredarannya juga akan mengalami masalah. Gejala yang biasa dikaitkan dengan masalah peredaran darah yang tidak betul adalah seperti pening kepala, rasa sakit atau mengalami kesukaran bernafas.

    2. MENGUMPULKAN NUTRISI

    Air membantu menghantarkan nutrisi melalui aliran darah ke seluruh bahagian yang diperlukan oleh tubuh. Ini kerana beberapa nutrisi adalah larut dalam air.

    3. MENJAGA TUBUH TETAP BERGERAK

    Jika anda kekurangan air, anda akan mengalami sembelit yang mengakibatkan susah untuk membuang air besar. Jadi, air penting untuk melancarkan gerakan kerana air bertindak sebagai ‘pembantu’ untuk melembutkan kotoran. Dikombinasikan dengan serat, air dapat memudahkan najis dicerna dan dikeluarkan.

    4. MENJAGA KULIT TETAP HALUS

    Sel kulit yang mengandungi cukup air akan menjadikan kulit sentiasa sihat dan halus. Sebaliknya ketika kekurangan air, kulit akan kelihatan letih dan dehidrasi (kering). Akhirnya, kulit anda akan kelihatan kusam dan tidak bermaya.

 

  1. MENGHINDARI BATU KARANG

    Batu karang ‘tumbuh’ ketika zat – zat atau komponen ‘sampah’ yang masuk melalui ginjal bertahan dan bergabung dengan komponen sampah yang lain. Butiran seperti ‘pasir’ akhirnya terbentuk. Jika butiran ini tidak dapat dibuang, lambat laun ia akan tumbuh hingga berukuran sebuah ‘batu’. Kerana itu, anda perlu minum banyak air agar dapat membersihkan butiran – butiran batu tersebut.Sebahagian besar dari kita menunggu sampai merasa haus untuk minum segelas air. Hakikatnya haus adalah gejala awal dehidrasi. Tubuh kekurangan air biasanya diawali dengan tanda – tanda seperti pening, sakit kepala dan sakit – sakit badan.

 

….hmm..pentingkan plain water ni. tapi kalau boleh biar air yg ditapis…bab2 filter2 ni cerita lain yer…Akhir sekali…bagaimana nak pastikan sehari kita mnum 2-3 liter air.. sebab ramai yg malas minum sbb tak larat nak ke toilet…taknak perut kembung..etc…takk laratttt wooo…. Rahsianya~~~~minum sedikit2 tetapi kerap….contoh yg paling simple yg anda boleh buat :

~ Minum segelas air selepas bangun daripada tidur.

~Minum segelas air sebelum masuk tidur.

~Minum 3 teguk air setiap setengah jam

~Minum 3 teguk air selepas buang air kecil atau selepas menyusukan bayi(bagi yg bfeed lah)

Dan akhirnya ..anda takkan sedar.. yang sebenarnya anda mampu minum 2liter air sehari.plain water ye.. air kaler2 ni tak kire ok.

lain2 yg menarik:

Comments

  1. kadang-kadang dapat minum banyak..kadang2 rasa malas… stress je dengan diri sendiri.. hehe
    Nadot recently posted…Contest dari Edinburgh – Blogger yang DikagumiMy Profile

    • Rohimaiza says:

      Kan.. tapi apa2 pun kita cuba pepelan latih diri kita supaya berdisiplin… Insyaallah mesti buleh punya kann… ;)

Speak Your Mind

*

CommentLuv badge

WP-SpamFree by Pole Position Marketing