Gout Ayah Sudah Tamat Setelah Berpuluh Tahun Menderita

Ini satu lagi perkonsian yang menarik jugak ni. Seorang lagi anak yang gembira bila ayahnya kembali sihat.

Assalamualaikum

Ayah Zarith dah menderita sakit gout ni sejak ayah berusia 30-an. Awal kan? Ayah kata sebab ayah suka sangat makan seafood ni, sampai asid urik pun berkumpul dalam badan ayah. Sekarang ni ayah dah berusia 70 tahun. Cuba bayangkan berapa puluh tahun dah ayah menderita penyakit gout ni. Berpuluh tahun ayah bergantung kepada ubat gout dan ubat tahan sakit.

Kesian ayah.

Bila gout datang, bahagian buku lali ayah bengkak. Nak jalan pun tak boleh, inikan pula memandu. Seret kaki, memapah di dinding.  Sanggup ke seorang anak tengok ayahnya macam tu?

Mesti tak tertahan air mata.

Padahal ayah cuma termakan bubur lambuk yang ade perisa udang kering sedikit. Padahal ayah jamah sikit sambal kacang semasa hari raya. Padahal ayah cuma makan sedikit jemput-jemput udang kering yang ibu buat.

Kesian ayah. Kuat berpantang tapi kadangkala tak dapat tahan juga, bila ade majlis tertentu.

Zarith dapat tahu tentang satu produk Shaklee yang Zarith gelarkan tonik ajaib ini dari seorang rakan. Dia kata ibunya penghidap diabetes makan ni ok. Anti-oksidan tinggi, anti-radikal dan anti-penuaan jugak. Bila tengok ramuan yang digunakan dalam Vivix barulah Zarith tahu kenapa Vivix ni begitu istimewa sekali

Zarith tawakal kepada Allah, cuba beli sebotol Vivix untuk ayah makan. Hati berdebar-debar, risau ayah taknak makan. Alhamdulillah ayah nak mencuba.

Perubahan Demi Perubahan:

Seminggu lepas makan, ayah cakap badan ayah rasa sihat dan segar. Memang Zarith dapat tengok dari percakapan dan pergerakan ayah.

2 minggu selepas makan Vivix ayah cakap dah boleh tahan 4 hari tanpa painkiller. Tak sakit dan boleh berjalan seperti biasa.

Sebulan lepas tu ayah cakap boleh tahan 6 hari tanpa painkiller.

Syukur Alhamdulillah.

Anak mana yang tak gembira bila dapat tahu ayah sihat setelah berpuluh tahun menderita gout. Anak mana yang tak gembira bila dapat tahu ayah tak bergantung lagi kepada ubat yang boleh memberikan banyak side effect pada ayah.

Ayah makan Vivix hari-hari, sebesar satu sudu KFC tu je. Jadi satu botol tu boleh bertahan selama dua bulan setengah. Jimat kan?

Yang paling happy bila ayah cakap ” Bagus la vitamin awak bagi ayah tu, dia boleh lawan asid uric dalam badan ayah ni. Ayah tak payah makan ubat lagi.” Alhamdulillah Zarith hanya mampu tersenyum.

Kadang-kadang tu bila ayah ada majlis di hotel yang menghidangkan udang galah yang pernah menjadi kegemaran ayah pada waktu muda dulu, ayah makan je. Bila tanya ayah ok ke. Nanti ayah jawab “Sebelum pergi majlis tu ayah dah makan Vivix. Bila malam tu ayah rasa nak kena gout, ayah makan vivix sekali lagi sebelum tidur. Alhamdulillah takde pulak kena gout” Kata ayah sambil tersenyum simpul. Bahagia agaknya dapat makan udang galah setelah bertahun tak makan.

Syukurlah Allah bagi Zarith peluang untuk balas sedikit jasa ayah, walaupun sebenarnya tak terbalas di dunia ini. Semoga ayah sentiasa dilindungi Allah dan diberikan kesihatan yang terbaik.

 

 

 

 

 

 

 

Speak Your Mind

*

CommentLuv badge

WP-SpamFree by Pole Position Marketing