Kesan Buruk Migrain

Kenal Pasti (Diagnosis) Migrain:

Biasanya jika anda berjumpa doktor atau pakar, mereka akan bertanyakan sama ada anda kerabunan, tidak cukup rehat ataupun adakah ada dalam keadaan stress. Namun begitu doktor juga menyatakan ianya migrain jika:

  1. Sakit kepala lebih 5 kali dalam sehari
  2. Sakit kepala yang berlangsung selama 4 – 72 jam tanpa makan ubat langsung
  3. Pancaran cahaya dan bunyi bising membuatkan sakit kepala bertambah sakit

*anda boleh cek sendiri jika berlaku simptom diatas.

Kesan yang boleh terjadi kepada pengidap migrain adalah seperti:

  1. Kecacatan Otak meningkat – Risiko kecacatan otak meningkat 44% bagi mereka yang menghidap migrain kerana perubahan isipadu otak juga lebih dari biasa. Ia mampu menjejaskan 10 – 30 % orang awam dalam kehidupan seharian terutama kerja di pejabat, dirumah dan kerja-kerja sosial.
  2. Berlaku kelukaan di otak – Dimana ada kajian luar negara yang menyatakan terdapatnya kelukaan pada otak jika mereka mengidapi sakit migrain yang berlarutan. Tetapi ia masih dalam penyelidikan. Kerana jika mereka yang migrain tidak diubati, mereka terdedah dengan perubahan struktur otak.
  3. Berisiko mendapat angin ahmar.
  4. Berisiko mendapat serangan sakit kepala yang berpanjangan “status migrainosus” – Memerlukan ubat tahan sakit yang lebih kuat daripada biasa.

So, kesan-kesan diatas sudah menunjukkan penumpuan pada sakit otak yang dialami oleh seseorang harus dikenal pasti sedari awal. Kerana kepala dan otak adalah perkara utama untuk tubuh badan kita berfungsi dengan baik. Jaga kesihatan otak anda, diri anda juga!

Saya cadangkan kepada anda baca entry ini untuk langkah pencegahan awal : Vitamin Shaklee Untuk Migrain.

 

Selamat membaca ya!

 

Berminat nak tau or  order Vitamin Shaklee, hubungi saya sekarang!

SupernifzLOGO

iR Rohimaiza Abdol Rgani
SMS/WhatsApp: 012 658 4283

==========================

Nota: Berminat nak jadi ahli Shaklee? Untuk makan sendiri pun boleh…

Tapi kalau nak jana pendapatan dari Shaklee, kita akan bantu semaksima mungkin 

Hanya RM 75 (WM)/RM 85 (EM) untuk jadi ahli Shaklee 

Hubungi saya, Rohimaiza Abdol Rgani

Migrain dan Rawatannya

Apakah punca MIGRAINE?

migraine2
Migraine berlaku apabila saluran darah mengembang dan mengecut dengan cepat dan ia sering dikaitkan dengan proses pembengkakan (inflammasi). Punca utama berlakunya migraine ialah:

1) Pemakanan
Pengambilan makanan yang mengandungi monosodium glutamate(MSG), cheesenitrate, coklat, kekacang, alcohol, dan aspartame boleh menyebabkan migraine kerana ada di antara makanan itu mengandungi tyramine atau phenylethylamin yang boleh bertindak mengembangkan salur darah. Diet yang menurunkan kandungan gula dalam darah, tidak makan atau lambat makan mengikut jadual, serta kerap minum minuman yang mengandungi kafein seperti kopi, teh, Nescafe, coke atau pepsi juga boleh menyebabkan migraine kerana bahan ini juga boleh menyebabkan saluran darah mengembang.

2) Hormon

Bagi perempuan, turun naik hormone estrogen sebelum, semasa dan selepas haid boleh menyebabkan serangan migraine.

3) Cara hidup

Berlakunya pertukaran waktu jaga dan waktu tidur, terlebih atau terkurang tidur juga menyebabkan migraine. Bagi pelajar yang gemar belajar last minit dan mengabaikan makan dan tidur, akan menyebabkan mudah diserang migraine. Pengambilan ubat-ubatan, keturunan, perubahan cuaca, bunyi bising, menonton tv atau memandang skrin computer terlalu lama, stress, tekanan emosi dan merokok juga merupakan punca-punca diserang migraine.

Bagaimanakah cara mengurangkan kesakitan migraine : 
Mengawal pemakanan harian

Mengurangkan stress dengan bersenam

Mengamalkan cara hidup teratur

Berbaring di tempat gelap dan sunyi sewaktu tanda-tanda awal migraine.

Mulakan mandian dari bawah ke atas (kaki, badan, kepala), dengan cara ini mungkin          boleh membantu kita mengelakkan diri diserang migraine.

Pengambilan ubat-ubatan seperti panadol ataupun ponstant hanya mampu             mengurangkan kesakitan migraine untuk jangka masa pendek sahaja. Migraine akan         kembali menyerang tanpa amalan gaya hidup yang sihat. Tambahan pula, ubat-ubatan penahan sakit mempunyai kandungan dadah yang boleh mendatangkan kesan buruk          kepada badan kita untuk jangka masa panjang. Pengambilan ubat-ubatan dengan   kandungan dadah yang berlarutan boleh menyebabkan masalah-masalah lain khususnya             kepada wanita seperti kesukaran untk mendapatkan zuriat ataupun risiko memperolehi       bayi yang tidak sihat/cacat.

Sakit kepala yang berlarutan boleh menyebabkan migraine. Jika kita mencapai tahap kritikal migraine ia boleh menyebabkan muntah, pening, cirit-birit serta sensitif kepada bunyi dan cahaya.

Apakah vitamin Shaklee yang sesuai untuk pesakit MIGRAINE?

Gabungan OSTEMATRIX & B-COMPLEX adalah vitamin Shaklee yang terbaik untuk pesakit migraine. Ini kerana:

ostematrix shaklee

Ostematrix (Kalsium, Magnesium & Vitamin D)
Kalsium bukan sahaja membina tulang dan gigi, malah ia membantu menetapkan ritma jantung, menyelesaikan masalah insomnia, membantu pengaliran gizi masuk dan keluar daripada membran, dan membantu dalam pembekuan darah. Kalsium juga sangat diperlukan dalam mempertahankan fungsi saraf dan otot, serta buah pinggang. Ia juga mengurangkan kadar kolesterol dalam darah.

Magnesium pula penting untuk metabolisma kalsium. Ia membantu untuk mengelakkan pembuluh darah menjadi kejang, salah satu punca yang dipercayai penyebab migraine. Satu kajian telah dibuat ke atas Magnesium, dan didapati ia membantu mengurangkan sakit kepala migrain dan mengurangkan frekuensinya.

Vitamin D pula penting untuk penyerapan kalsium. Kalsium yang tiada vitamin D tidak boleh diserap oleh tubuh, dan boleh tertinggal sebagai batu dalam ginjal atau pundi kencing.

Zemanta Related Posts Thumbnail

B Complex
Vitamin B2 (riboflavin) dan Vitamin B6 (Pyridoxine) telah terbukti boleh membantu mengurangkan kesakitkan akibat migrain. Vitamin B lengkap dalam B Complex Shaklee memastikan anda bukan saja mengurangkan risiko diserang migraine, tapi juga mencegah penyakit-penyakit lain seperti depresi, stroke dan sebagainya.

Bagi penderita migraine, anda hendaklah mengetahui penyebab-penyebab yang boleh menjadikan anda diserang migraine. Sekiranya ia berpunca dari pemakanan, maka anda perlulah menjaga pemakanan anda. Begitu juga dengan perkara2 lain seperti aktiviti harian dan sebagainya. Serta, pertimbangkanlah tentang mengambil vitamin/supplement sebagai pembantu untuk menyelesaikan masalah anda, kerana ia pasti lebih baik dari makan ubat berasaskan dadah secara berterusan.

Apakah vitamin Shaklee yang sesuai untuk pesakit MIGRAINE?

set migrain

Gabungan OSTEMATRIX & B-COMPLEX adalah vitamin Shaklee yang terbaik untuk pesakit migraine. Ini kerana:

Ostematrix (Kalsium, Magnesium & Vitamin D)
Kalsium bukan sahaja membina tulang dan gigi, malah ia membantu menetapkan ritma jantung, menyelesaikan masalah insomnia, membantu pengaliran gizi masuk dan keluar daripada membran, dan membantu dalam pembekuan darah. Kalsium juga sangat diperlukan dalam mempertahankan fungsi saraf dan otot, serta buah pinggang. Ia juga mengurangkan kadar kolesterol dalam darah.

Magnesium pula penting untuk metabolisma kalsium. Ia membantu untuk mengelakkan pembuluh darah menjadi kejang, salah satu punca yang dipercayai penyebab migraine. Satu kajian telah dibuat ke atas Magnesium, dan didapati ia membantu mengurangkan sakit kepala migrain dan mengurangkan frekuensinya.

Vitamin D pula penting untuk penyerapan kalsium. Kalsium yang tiada vitamin D tidak boleh diserap oleh tubuh, dan boleh tertinggal sebagai batu dalam ginjal atau pundi kencing.

B Complex

Vitamin B2 (riboflavin) dan Vitamin B6 (Pyridoxine) telah terbukti boleh membantu mengurangkan kesakitkan akibat migrain. Vitamin B lengkap dalam B Complex Shaklee memastikan anda bukan saja mengurangkan risiko diserang migraine, tapi juga mencegah penyakit-penyakit lain seperti depresi, stroke dan sebagainya.

Bagi penderita migraine, anda hendaklah mengetahui penyebab-penyebab yang boleh menjadikan anda diserang migraine. Sekiranya ia berpunca dari pemakanan, maka anda perlulah menjaga pemakanan anda. Begitu juga dengan perkara2 lain seperti aktiviti harian dan sebagainya.

Serta, pertimbangkanlah tentang mengambil vitamin/supplement sebagai pembantu untuk menyelesaikan masalah anda, kerana ia pasti lebih baik dari makan ubat berasaskan dadah secara berterusan.

 

Berminat nak tau or  order Vitamin Shaklee, hubungi saya sekarang!

iR Rohimaiza Abdol Rgani
SMS/WhatsApp: 012 658 4283

==========================

Nota: Berminat nak jadi ahli Shaklee? Untuk makan sendiri pun saya terima 

Tapi kalau nak jana pendapatan dari Shaklee, kita akan bantu semaksima mungkin 

Hanya RM 75 (WM)/RM 85 (EM) untuk jadi ahli Shaklee 

Hubungi saya, Rohimaiza Abdol Rgani

SMS/WhatsApp 012 658 4283 untuk keterangan lanjut atau pun untuk mendaftar sekarang!

MIGRAIN – TANDA,PUNCA DAN CARA RAWAT

Bismillahirrahmanirrahim..

migrainebAssalamualaikum wbt..

 

Wahh…lama rasanya tak mengupdate blog ni.. kali ni Roe nak share tentang SAKIT KEPALA atau MIGRAIN..

 

Migrain merupakan salah satu penyebab sakit kepala yang amat menyakitkan dan berdenyut-denyut sehingga seseorang itu tidak mampu melakukan pekerjaan rutin hariannya.

 

Migrain adalah disebabkan oleh pengecutan urat darah dalam otak yang mana ia boleh menyebabkan strok.

Menurut kajian,12% di kalangan orang dewasa menghidap migrain. Kebanyakannya adalah wanita yang masih dalam kedatangan haid. Saya juga tidak terlepas dari rasa sakit kepala ni…huhu… sakitnye terasa sampai ke bahu, mata, dan hidung.. Bila nak solat tu masa rukuk dan sujud rasa biji mata macam nak terkeluar je, kepala rasa tak boleh nak angkat.. Bila sakit ni menyerang, ape benda pun tak boleh buat, rasa nak baring jer kan…jom lihat Bagaimana Migrain berlaku,tanda2 migrain dan cara rawatannya,..

 

Bagaimana Migrain Berlaku

Pada asasnya migrain berlaku apabila saluran darah di kepala mengembang dan menguncup menyebabkan terasa sakit yang berdenyut-denyut.Urat saraf sensitif yang mengesan rasa sakit pada dinding saluran darah menjadi terangsang dan menghantar isyarat sakit ke otak.

Gejala & Tanda-tanda Migrain/ Sakit Kepala

 Migraine sebab

  • Rasa sakit dan berdenyut-denyut di sebelah kepala dan merebak ke bahagiaan hidung & sekitar mata
  • Pandangan menjadi kabur, silau dan kadang-kadang menjadi gelap.. boleh menyebabkan pitam dan ini dinamakan fotobia
  • 70% pesakit migrainakan merasa loya dan muntah
  • Serangan migrainsering terjadi dalam tempoh 7-72jam
  • Rasa sensitif pada bunyi dan suara, badan berpeluh

 

Jenis-Jenis Migrain

Secara umumnya migrain di bahagikan kepada 2 jenis

 

  1. Migrain Klasik (Classic Migraine).Migrain jenis ini di panggil Aura / Prodrome sebagai tanda awal atau tanda amaran sebelum diserang sakit kepala.Diantara aura yang biasa berlaku ialah:-
  2. Migrain Biasa (Common Migrane).Migrain jenis ini biasanya terjadi pada sebelah kepala sahaja dan rasa berdenyut-denyut.Biasanya kesakitan bertambah secara perlahan-lahan.Kesakitan migrain boleh berada pada tahap sederhana atau sangat sakit.
  • Visual Aura (Aura penglihatan). Kehilangan sebahagian daripada penglihatan secara sementara kelipan cahaya seperti zig-zag yang merebak sebelum hilang sepenuhnya daripada penglihatan
  • Perasaan kebas pada bibir, muka dan tangan
  • Masalah pertuturan atau sukar bercakap dengan jelas

 

Perkara Yang Mencetuskan Migrain

Makanan : Alkohol, minuman berkafein,coklat dan keju

Persekitaran : Merokok,cahaya terang,cahaya berkelipan serta bunyi bising

Psikologi : Tertekan dan keletihan

Haid (Hormon) : Penurunan hormon estorogen terhadap wanita

Tidur : Perubahan waktu tidur yang mendadak serta kurang tidur.

Kekurangan magnesium : Menyebabkan saraf di otak menjadi sempit sehingga dapat mengakibatkan perubahan visual dan munculnya migrain.

 

 

 

 

 

 Cara Elak Terkena Migrain/Sakit Kepala

 

  1. Kurangkan minum minuman berkafein dan makanan yg tinggi bahan pengawet seperti yg mengandungi MSG
  2. Elakkan makan makanan yg mengandungi thyamine sperti keju dan minuman keras
  3. Kurangkan stress dan tekanan
  4. Tidur secukupnya
  5. Makan ikut waktu
  6. Elakkan dari pancaran terik sinar matahari

 

Kesimpulannya punca migrain boleh dikaitkan dengan masalah saraf pada otak.Maka Vitamin Shaklee untuk mingrain adalah

set migrain

  • B Complex. B Complex Shaklee Mengandungi vitamin B2 dan B6 yang terbukti dapat mengurangkan kesakitan akibat migrain di mana B Complex Shaklee berupaya merangsang pengeluaran hormon serotonin di bahagian otak atau dikenali sebagai hormon gembira untuk melegakan stress, strok dan depressi.B-COMPLEX juga dapat mengawal tekanan darah yang normal, dan mengurangkan stress. B-complex di ambil sebiji setiap pagi selepas sarapan

 

  • OSTEMATRIX- Perlu juga tambahkan Ostematrix  Shaklee sebagai bekalan magnesium untuk mengawal pergerakkan di dalam salur darah,mengurangkan rasa sakit serta melegakan saraf stress yang menjadi punca migraine. Ia juga memberi kelegaan terhadap ketegangan otot , memberi tidur yang lena dan berkualiti. Di ambil sebanyak 4biji sebelum tidur.. bangun pagi anda dengan rasa kelegaan dan kesegaran tanpa rasa lesu..

 

Jadi jangan biarkan migrain anda menguasai diri sehingga mengganggu rutin harian anda.

 

Berminat nak tau or  order Vitamin Shaklee, hubungi saya sekarang!

iR Rohimaiza Abdol Rgani
SMS/WhatsApp: 012 658 4283

==========================

Nota: Berminat nak jadi ahli Shaklee? Untuk makan sendiri pun saya terima 

Tapi kalau nak jana pendapatan dari Shaklee, kita akan bantu semaksima mungkin 

Hanya RM 75 (WM)/RM 85 (EM) untuk jadi ahli Shaklee 

Hubungi saya, Rohimaiza Abdol Rgani di SMS/WhatsApp 012 658 4283 untuk mendaftar sekarang!