Arggg..Stretch Mark!!!

 Apa itu Stretch mark?

stretch mark adalah garis-garis yang mempunyai warna merah muda yang biasanya terjadi pada beberapa tempat seperti perut, payudara, paha dan  lengan.

stretch mark adalah garis-garis yang mempunyai warna merah muda yang biasanya terjadi pada beberapa tempat seperti perut, payudara, paha dan lengan.

Stretch Mark adalah garis-garis yang mempunyai warna merah muda yang biasanya terjadi pada beberapa tempat seperti perut, payudara, paha dan  lengan. (tapi paling banyak di sekitar perut). Jika garisan-garisan ini didiamkan dan tidak diatasi, maka lama kelamaan akan berubah warna menjadi garisan berwarna putih.

Tahukah anda,Ia muncul akibat kulit meregang dalam waktu singkat sehingga kulit kehilangan elastisinya. Stretch mark kerap muncul pada wanita di saat hamil (sekitar usia kandungan 4-5 bulan)atau saat badan mengalami kegemukan yang pada awalnya kurus. “Hampir 90% wanita hamil akan mendapat garis-garis stretch mark,” kata dr. Nanden S. Prabu, SpKK dari Obagi Dermatologi Medical Clinics.Secara asasnya, kulit kita terdiri dari tiga lapisan, lapisan paling dalam disebut subcutaneous, lapisan tengah dermis dan yang paling luar epidermis.

 

 

Penyebab seseorang terkena stretch mark ini biasanya terjadi karena kulit tubuh mengalami peregangan. Peregangan kulit ini sudah tidak boleh lagi ditangani oleh elastisitasi kulit tubuh, sehingga kulit akan pecah dan mulai timbul garis-garis yang disebut stretch mark.

 

Penyebab seseorang terkena stretch mark ini biasanya terjadi karena kulit tubuh mengalami peregangan. Peregangan kulit ini sudah tidak boleh lagi ditangani oleh elastisitasi kulit tubuh, sehingga kulit akan pecah dan mulai timbul garis-garis yang disebut stretch mark.

Penyebab seseorang terkena stretch mark ini biasanya terjadi karena kulit tubuh mengalami peregangan. Peregangan kulit ini sudah tidak boleh lagi ditangani oleh elastisitasi kulit tubuh, sehingga kulit akan pecah dan mulai timbul garis-garis yang disebut stretch mark.

 

Terjadinya stretch mark adalah pada lapisan dermis. Lapisan ini dipenuhi dengan pembuluh darah, sebenarnya lapisan ini terbuat dari jaringan elastis, namun bila tubuh membesar dalam waktu singkat, saraf ini akan melemah dan akhirnya pecah akibat kulit yang menipis. Stretch mark banyak terdapat pada wanita berkulit gelap karena mereka lebih banyak menghasilkan melamin. Stretch mark tak bole dihilangkan tapi mampu utk dikurangkan dgn pengambilan makanan (sayur2an,buah2an,), pengambilan air yg byk dan boleh juga sapu pelembab utk menjaga elastik/kekenyalan kulit

Tips untuk mencegah terjadinya stretch mark dikulit saat hamil.

  • Jaga Kulit Tubuh
    Makan makanan yang mengandung vitamin tinggi dan mineral. (memperbanyak minum air putih/ air masak, buah dan sayuran)
  • Pastikan kulit sentiasa lembab
    Untuk menjaga agar kulit sentiasa lembab, gunakanlah lotion khusus untuk kulit. Atau krim khusus untuk perawatan stretch mark kulit.
  • Perawatan setelah bersalin
    Selepas bersalin, cuba manjakan kulit dengan sapuan pelbagai jenis minyak seperti: minyak zaitun, atau minyak cendana.

 Cara Menghilangkan Stretch Mark

Kandungan hydroxide acid glycolic acid yang terdapat dalam buah lemon bermanfaat baik untuk mengatsi stretch mark

Kandungan hydroxide acid glycolic acid yang terdapat dalam buah lemon bermanfaat baik untuk mengatsi stretch mark

  • Lemon

Kandungan hydroxide acid glycolic acid yang terdapat dalam buah lemon bermanfaat baik untuk mengatsi stretch mark, selain itu buah lemon juga bermanfaat untuk membantu mempercepat proses regenerasi sel-sel kulit baru dan menganggkat sel kulit mati dalam tubuh. Adapun caranya hanya dengan memberlah/mengiris buah lemon kemudian dioleskan ke area kulit yang terkena stretch mark. Lakukan sampai stretch mark anda hilang.

  •  Putih telor
Protein bagus untuk membantu mencantikkan kulit

Protein bagus untuk membantu mencantikkan kulit

Telur putih mengandungi protein. Protein bagus untuk membantu mencantikkan kulit, menggebukan kulit, menghilangkan parut. Sapu telur putih pada parut stretch mark

  •  Lobak Merah
Sesuai dijadikan masker

Sesuai dijadikan masker

Caranya: Parut atau blanderkan sebiji lobak merah, setelah halus jadikan masker di sekitar tempat-tempat yang sudah terkena stretch mark.

  • Kentang
Membantu mengembalikan sel kulit

Membantu mengembalikan sel kulit

Jus kentang penuh dengan vitamin dan mineral yang membantu mengembalikan sel kulit. Caranya, potong ubi kentang. Kemudian sapu kat parut stretch mark. Biarkan jus kentang keluar.

  •  Minyak Almond/Minyak zaitun
Sapuan hendaklah dilakukan setiap hari sehingga tiada lagi garisan-garisan stretch mark

Sapuan hendaklah dilakukan setiap hari sehingga tiada lagi garisan-garisan stretch mark

Sapu minyak almond di tempat-tempat yang ada garis-garis stretch mark. Sapuan hendaklah dilakukan setiap hari semingga tiada lagi garisan-garisan stretch mark.

Minyak zaitun tinggi dengan kandungan Vitamin E. Vitamin E sangat bagus untuk kulit. Sapu minyak zaitun pada parut stretch mark. Kulit akan melembut. Bila kulit jadi lebih lembut, kulit akan mengembang dan menghilangkan parut sedikit demi sedikit

  •  Lidah Buaya (Aloe Vera)
Cuma sabukan lendiran lidah buaya di tempat-tempat yang terkena strtch mark.

Cuma sabukan lendiran lidah buaya di tempat-tempat yang terkena strtch mark.

Tumbuhan yang satu ini memang tak perlu diragukan lagi kebaikannya untuk perawatan kulit. Manfaatnya termasuk lah untuk mengatasi Stretch mark. Caranya senang sahaja, Potong daun lidah buaya, sapukan pada parut. Biar kering. Bagus tau untuk hilangkan parut.Cuma sabukan lendiran lidah buaya di tempat-tempat yang terkena strtch mark. Boleh lah di amaklan sebaik-baiknya 3 kali sehari.

  • ESP Shaklee
Energizing Soy Protein Shaklee

Energizing Soy Protein Shaklee

ESP merupakan makanan tambahan yang bersumberkan soya.Ia kaya dengan sumber protein. Protein dapat membantu meremajakan kulit.

1) Protein ni dia bantu hasilkan sel kulit yang lebih cantik. Setiap 21 hari sel kulit kita akan mati.

2) Tapi ia akan diganti dengan sel kulit yang baru. Sel kulit yang baru ni dia akan copy rupa sel kulit yang lama.

3) So kalau sel kulit yang lama ni buruk, sel kulit yang baru, walaupun dia baru, dia tetap akan jadi buruk.

4) Protein di sini membantu repair sel kulit yang baru tapi kelihatan buruk itu, untuk menjadi cantik dan lebih sihat.

5) Khas untuk stretch mark pun ada tau. Jom baca perkongsian kenalan saya:

 Presentation1

 

“.. Memutihkan kesan perut yang buruk akibat mengandung. Dulu mengandung kembar, perut memang tak tahu nak cakap lah. Once consume ESP, memang macam pakai bedak perut I ni..”

 Presentation2

“..Husband cakap kulit kat perut dah cantik sebab stretch mark dah takde. Lembut je. Baru bersalin Januari 2013. Biras punya stretch mark masih ada kesan yang banyak, padahal dia deliver Disember 2012..”

 Kegunaan lain ESP

Haa… amacam, best tak ESP Shaklee nih?? Besh kann….

Eh, memang best pun Selain kecantikan kulit dan hilangkan stretch mark, ESP juga sangat bagus untuk:

  1. Gastrik
  2. Migrain
  3. Kencing Manis
  4. Ibu-ibu mengandung
  5. Bagi mereka yang nak Kurus
  6. Membekal Tenaga
  7. Susu Ibu pakat & meriah
  8. Berpantang

Haa… dan banyak lah lagi kebestsan ESP nih… memang takkan habis lah kalu nak citer kat sini…

Untuk order, hubungi saya sekarang!

iR Rohimaiza Abdol Rgani
SMS/WhatsApp: 012 658 4283

==========================

Nota Kaki: Anda Berminat untuk jadi ahli Shakle? Atau Untuk Makan Sendiri pun buleh.

Kalu berminta nak berbisnes, kami akan membantu anda Menjana Pendapatan Lumayan.

Hanya RM 75 (WM)/RM 85 (EM) untuk jadi ahli Shaklee

Hubungi saya, iR Rohimaiza Roe di SMS/WhatsApp 012 658 4283 untuk mendaftar sekarang!

Speak Your Mind

*

CommentLuv badge

WP-SpamFree by Pole Position Marketing