5 Tips Banyakkan Susu Semasa Pantang

Mesti ibu-ibu yang hamil dan sedang menanti detik kelahiran bayi comel, tertanya-tanya

“Ada ke susu badan aku nanti ni…??”

”Cukup ke susu aku nanti…??”

“Macam mana nak banyakkan susu badan nanti ya??”

Ibu-ibu, anda jangan risau dan stress dengan situasi ini k… setiap ibu-ibu yang mengandung dan melahirkan pasti akan ada susu yang mencukupi untuk bayi anda yang comel. Cuma cara kita yang akan menentukan susu kita banyak atau pun tidak.

Jika kita rajin, pastinya susu kita akan melimpah-limpah…. Jom kita tgk apa yang saya maksukan dengan rajin tuh jom….

Saiz Perut Bayi

Saiz Perut Bayi

 

1) Sentiasa PERAH susu

Ibu-ibu yang baru melahirkan, kena rajim perah susu, untuk permulaan hasilnya memang agak kurang memberangsangkan, tidak mengapa, ibu-ibu teruskan memerah k…

Di Zaman serba maju ini, banyak mesin2 perah susu di pasaran, cari yang anda rasa sesuai dan bertanyakan kepada kawan-kawan jenama apa yang bagus.

Kalau boleh, perah lah selang satu jam untuk rangsang penghasilan susu yang banyak. Konsep penghasilan susu ibu – lebih kerap di perah, lebih banyak susu akan terhasil. Jangan Maslas k ibu…

Kalau ibu-ibu merasa letih, Jom amalkan lah ESP atau Vita-Lea untuk membantu kita kekal bertenaga.

ESP atau Vita-Lea untuk membantu kita kekal bertenaga.

ESP atau Vita-Lea untuk membantu kita kekal bertenaga.

 

 

Saya sendiri pernah berpantang anak lelaki, dan juga anak perempuan. Saya tahu betapa kerapnya anak lelaki menyusu. Kalau anak saya, sampai setiap 30 minit! Selalu nak mandi pun terkejar-kejar, nak makan pun kena cepat-cepat.

Alhamdulillah ESP sangat membantu saya mengatasi keletihan.

2) Jangan guna stok yang di perah

Especially untuk ibu yang bakal bekerja atau sambung belajar selepas pantang, jangan sesekali guna stok yang telah diperah. Stok tu simpan untuk bila dah masuk kerja/kelas nanti.

Perah dalam botol susu. Tapi simpan dalam plastik untuk jimatkan ruang freezer sebab masa dalam pantang kita expect susu akan sangat banyak sampai tak muat freezer.

Pastikan plastik di label dengan tarikh. Susu dalam freezer bertahan hingga 3-6 bulan

 

EBS yang lengkap bertanda

EBS yang lengkap bertanda

Simpan dalam kuantiti yang sedikit. Contoh kita dapat perah 5 oz untuk sebelah breast. Simpan dalam setiap plastik 2.5oz dan plastik lain 2.5oz. Ini bertujuan untuk tak membazir

Kadang-kadang baby menyusu 2 oz je. INGAT!!Susu yang dah dipanaskan dah tak boleh disimpan semula. Jadi kalau kita terus panaskan 5 oz, tapi baby menyusu sikit je, baki yang berlebih tu terpaksa dibuang. Sayang, kan?

3) Elakkan minum air manis dan banyakkan minum air berkalsium seperti susu & horlicks

Minuman yang manis ni menggalakkan dehidrasi. Kata lainnya, gula yang terlalu banyak dalam minuman tersebut akan menyerap banyak air dalam tubuh kita.

Oleh kerana salah satu komponen terpenting dalam susu ibu adalah air, maka bila tubuh kita kurang air, susu pun akan merudum.

Memang menyelerakan

Memang menyelerakan

Seboleh mungkin banyakkan minum minuman berkalsium seperti air susu, horlicks, milo. Ini adalah kerana komponen terpenting susu adalah kalsium. Sebut susu, mesti dikaitkan dengan kalsium, betul tak?

oste

Kalau rasa susah nak telan susu, atau nak tambah sumber kalsium, boleh amalkan Ostematrix Shaklee. Ostematrix ni mengandungi kalsium dan magnesium.

oste

Sangat bagus untuk merangsang penghasilan susu yang banyak dan pada masa yang sama dapat menghindari sembelit dan menghilangkan sesakit pinggang dan lenguh-lenguh badan.

4) Minum air kosong sebanyak yang boleh

Salah satu komponen utama susu ibu adalah air. Jadi minumlah air banyak banyak terutamanya air kosong atau susu. Pastikan minum minima 3 liter air setiap hari untuk memastikan badan kita sentiasa ada air yang mencukupi untuk menghasilkan susu yang banyak.

air masak

Air masak atau pun air suam adalah amat penting untuk tubuh badan kita

 5) Pujuk diri dan sentiasa berfikiran Positif.

Anda pasti akan melepasi fasa stress ini!!! Ingat, jangan sesekali salahkan diri jika anda stress atau rasa nak menjerit. Ia adalah normal bagi setiap ibu-ibu.Anda tidak keseorangan. Fasa ini akan berlalu lepas lengkap 40 hari. Atau paling lama 3-4 bulan sahaja.

Anak membesar sekejap saja. Sedar-sedar nanti, dah tengok baby kita dah pandai berjalan.

 baby-trying-to-walk-2

Bersabar lah. Besar pahala sabar yang Allah nak hadiahkan pada kita

Sekian saja perkongsian saya buat hari ini. Moga ia membantu ibu-ibu yang sedang tertanya-tanya cara untuk memperbanyakkan susu ibu di masa berpantang nanti..

Jika anda berminat untuk dapatkan Set Penyusuan Shaklee, boleh klik jerk kat gambar kat bawah nih atau pun boleh hubungi saya di:

pesan

 Tercari-cari supplemen yang sesuai untuk diri anda atau keluarga? Atau anda ingin menjana pendapatan 4-5 malahan 6 angka sebulan hanya dari rumah?

Fanpage: http://www.facebook.com/supernifzvitamin

Email: supernifz@gmail.com

No. HP: 012- 658 4283 (WhatsApp..Sms…)

Kawasan COD: Seri Manjung, Sitiawan, Lumut

Postage : Tak kira di mana anda berada….

Speak Your Mind

*

CommentLuv badge

WP-SpamFree by Pole Position Marketing