Performance Drink – Pembekal Tenaga di bulan Ramadhan

Tentu ada di antara ibu-ibu yang mengandung ataupun sedang menyusukan anak mudah rasa sakit kepala, pening2 semasa berpuasa. Antara sebab biasa yang berkaitan adalah, badan kurang air, kekurangan gula dalam darah, tidak cukup rehat atau tidur, stress dan banyak lagi. Dalam kes ini, pengambilan Performance Drink sewaktu bersahur dan berbuka puasa amat membantu. Minuman ini memastikan kandungan gula dalam darah seimbang dan cecair dalam badan sentiasa mencukupi.

 

Bagus dalam mengelakkan dehidrasi kulit sebab ia mengurangkan kehilangan bendalir

Bagus dalam mengelakkan dehidrasi kulit sebab ia mengurangkan kehilangan bendalir

Fakta menarik tentang Performance Drink.

 

1. Ia adalah minuman ahli sukan yang mengandungi imbangan elektrolit yang sempurna untuk membantu mencegah dehydration, seperti fungsi minuman isotonik.

2. Ia membekalkan 3 jenis karbohidrat bagi tenaga dan stamina.

3. Ia bukan milk booster, atau minuman penambah susu, sebaliknya membantu tubuh kita menjaga kestabilan bendalir agar tidak kekeringan.

4. Ia mengandungi formula karbohidrat unik Shaklee iaitu opticarb yang membekalkan tenaga serta merta. Opticarb ialah rangkaian karbohidrat yang memberikan kita tenaga berterusan tanpa menganggu kestabilan gula dalam darah.

5. Fungsinya tak sama dengan milk booster atau makanan penambah susu lain kerana ia bukan untuk menambah susu sebaliknya menjaga sistem tubuh badan kita dalam sehari berpuasa dan menyusu/mengepam.

6. Ia bukan saja untuk ibu menyusu/mengandung semasa berpuasa, tapi sesuai untuk semua, terutama yang kerja di tengah panas. Budak2 demam pun elok amik ni sebab biasa la budak2 bila dah demam tak selera makan minum. Ia boleh tolong cegah dehydration tu.

 

Namun, ia tidak terhad kepada ibu menyusu dan mengandung aje tau .. seisi keluarga sangat digalakkan untuk mengamalkannya.

Boleh hubungi saya untuk pesanan, Atau klik jerk kat SINI nih untuk membuat pembelian secara terus…

Tercari-cari supplemen yang sesuai untuk diri anda atau keluarga? Atau anda ingin menjana pendapatan 4-5 malahan 6 angka sebulan hanya dari rumah?

Fanpage: http://www.facebook.com/supernifzvitamin

Email: supernifz@gmail.com

No. HP: 012- 658 4283 (WhatsApp..Sms…)

Kawasan COD: Seri Manjung, Sitiawan, Lumut

Postage : Tak kira di mana anda berada….

Gastrik Ketika Berpuasa

Gastrik atau istilah perubatannya, gastritis, adalah sejenis penyakit keradangan pada dinding/pengalas/mukosa perut yang mempunyai rawatan yang efektif. Lazimnya, keradangan berpunca daripada jangkitan bakteria helicobacter pylori (H. pylori) yang turut menjadi penyebab utama kepada kebanyakan ulser perut.

gastrik

Tanda Gastrik

Tanda gastrik mudah dikesan kerana ia menyebabkan ketidak selesaan pada perut. Antara tandanya ialah :

* Sakit perut (pada bahagian atas perut atau abdomen)
* Rasa senak, berangin atau pedih
* Rasa tidak selesa
* Kembung, sendawa berulang kali dan kerap kentut selepas makan
* Rasa mual (loya) dan muntah
* Hilang selera makan
* Berat badan turun (pada peringkat teruk)

gastrik

Gastrik dijadikan alasan untuk tidak berpuasa? Gastrik antara masalah yang biasa ketika bulan ramadhan. Secara umumnya ia boleh dibahagikan kepada dua jenis iaitu gastritis iaitu keradangan lapisan mukosa yang melapik dinding perut. Kedua adalah ulser perut atau peptik pada lapisan sel yang lebih dalam dan lebih teruk berbanding gastritis. Menurut kajian, kira-kira 80% ulser gastrik berpunca daripada bakteria Helicobacter Pylori.

Tips Sepanjang Bulan Puasa

  • Mengambil berat tentang pemakanan semasa bersahur bukan hanya disebabkan oleh masalah gastrik tetapi kerana ia merupakan amalan yang disunatkan
  • Bersahur pada waktu menjelang imsak dan bukannya sebelum tidur
  • Bersederhana semasa berbuka dan tidak mengambil makanan berlebihan kerana ini mungkin menyebabkan sebu hulu hati
  • Mengelakkan makan sepanjang malam dan tidur dalam keadaan perut yang penuh. Keadaan ini hanya membebankan usus yang sepatutnya berehat semasa tidur. Oleh itu, makanlah antara tiga hingga empat jam sebelum tidur.
  • Elakkan tabiat terus tidur sebaik makan sahur kerana ia menimbulkan masalah pada sistem penghadaman.
  • Sesetengah sayuran mengeluarkan banyak gas seperti brokoli, kubis dan kacang soya. Hindari makanan ini.
  • Bersahur dengan makanan dan bukan sekadar minum air supaya dapat mengisi perut yang kosong.
  • Amalkan solat tarawih bagi memudahkan penghadaman makanan.
  • Berbuka secara ringan – Kadangkala, sakit perut sewaktu berpuasa bukan disebabkan gastrik, tetapi tabiat makan seseorang apabila berbuka. Pesakit harus makan sedikit demi sedikit secara berperingkat-peringkat apabila berbuka supaya perut yang sehari berehat tidak  “terkejut”  Sebaiknya berbuka dengan makanan yang ringan seperti kurma, air kosong, buah-buahan atau sup rendah lemak. Berehat seketika dengan menunaikan solat Maghrib, kemudian bolehlah mengambil makanan lebih berat.
  • Tidak berbuka terlalu berat – Apabila waktu berbuka, ramai yang memulakan suapan dengan makanan berat dan bersifat kompleks yang boleh menyebabkan masalah ketidakhadaman. Karbohidrat daripada nasi putih cepat ditukarkan ke bentuk gula (tenaga). Jika mahu makan nasi putih, pastikan kuantitinya sama banyak dengan sayur yang berfungsi sebagai penapis untuk melambatkan proses penukaran karbohidrat ke gula.
  •  Elak minum minuman berkafein ketika berbuka -  Elakkan dari minum minuman berkafein ketika berbuka contohnya seperti kopi, teh atau nescafe. Ini kerana ia mengandungi kafein yang merupakan perangsang saraf yang menyebabkan kelenjar jus gastrik di perut menjadi lebih aktif. Bagaimanapun ia boleh diambil selepas solat terawih bukannya ketika berbuka.
  • Elak makanan tinggi lemak – Elakkan makan makanan kompleks dan mendatangkan kerengsaan pada perut seperti makanan berlemak, pedas, masam, berempah, berminyak dan bergoreng. Ia akan menjejaskan kelancaran sistem pencernaan dan tidak hairanlah ramai mengadu sakit perut selepas berbuka. Seeloknya ambilah lauk atau juadah berbuka puasa yang rendah lemak.
  • Makan secara sederhana – Jika orang mengadu sakit perut ketika lapar, ia menandakan asid hidroklorik terlalu banyak dalam perut dan sebaliknya, jika sakit perut selepas makan, ia mungkin menandakan masalah ulser perut kerana lapisan mukosa lemah. Makan secara sederhana, secukupnya dengan melebihkan sayur-sayuran dan buah-buahan. Sebaik-baiknya, berhenti makan sebelum kenyang.

 

Pengambilan Supplemen Mengatasi Masalah Gastrik

Sebagai satu usaha, anda boleh mengambil supplement seperti berikut bagi membantu mengatasi masalah gastrik:

1. B Complex

–       Menawarkan Vitamin B yang lengkap, mengandungi 8 jenis Vitamin B bagi membantu memelihara kesihatan yang baik.

2. OsteMatrik

–       Membekalkan nutrient hariantermasuk kalsium yang dapat membantu dalam pembentukan dan penjagaan tulang dan gigi.

3. Vita-Lea Iron Formula

–       Suplimen seimbang dan kemprehensif yang dihasilkan dengan Sains terbaik Shaklee yang mampu di beli. Ia dirumus khas bagi memenuhi keperluan 28 vitamin danmineral penting yang diperlukan oleh orang dewasa.

4.ESP – Energizing Soy Protein (ESP)

–       Merupakan sumber soya terbaik dari Shaklee. Ia mengandungi 14 gram protein soya bukan GMO berkuality tinggi dengan semua Asid Amino yang tubuh anda perlukan bagi proses sentesis protein termasuk sembilan asid amino penting.

Mari kita berikan yg terbaik buat diri kita agar gastrik bukan lagi satu masalah utk kita menjalankan Rukun Islam yang ketiga ini. InshaAllah. Semoga ibadah puasa kita pada tahun ini adalah yang terindah buat kita dan mari sama-sama kita berusaha untuk mengatasi masalah gastrik ini agar ia tidak menjadi asbab untuk kita meninggalkan puasa kita. Buktikan! Kita juga hebat seperti umat yang lain!

Klik jer SET GASTRIK n tuk pembelian secara terus atau hubungi jerk saya cam detail kat bawah n k..

Pengedar Shaklee Perak

 

Persediaan Ibu Menyusu Untuk Berpuasa

Hai para ibu-ibu… Alhamdullilah bulan puasa adalah antara saat-saat paling getir bagi ibu yang menyusukan anaknya. Para ibu perlulah bersedia dengan lebih awal, kerani itu perlu bagi ibu yang menyusu sebelum berpuasa. Kebanyakan ibu yang menyusukan anaknya buat pertama kali di bulan puasa sangat yakin (atau cuba meyakinkan dirinya sendiri) bahawa pengeluaran susu badannya takkan terjejas walaupun masih berpuasa.

puasa&susuibu

Bak kata pakar motivasi, Kita Harus Yakin dengan kemampuan diri kita & sentiasalah Berfikiran Positif.

Namun, masalah biasanya timbul bila nak masuk minggu ke2/3. Sedikit-demi sedikit pengeluaran susu badannya berkurang sehingga memaksa mereka membuat pilihan yang sukar; sama ada tidak berpuasa untuk menyusukan anak atau terus berpuasa dan memberikan anak mereka campuran susu formula. Ya betul, ibu menyusu diberikan rukhsah untuk tidak berpuasa,akan tetapi lebih baik jika mampu berpuasa dan pada masa yang sama kita mampu menyusukan anak…Betul tak??

Let’s say,

  1. Kini dah ade stok sebanyak 20 Oz dalam Freezer
  2. Jumlah pengeluaran susu yang di pam ialah 17 Oz sebelum bulan puasa (kecuali hari minggu sebab boleh direct feeding sepanjang hari)
  3. Bayi kesayangan anda cuma minum 15 Oz saja sehari (bekalan ke Taska waktu anda bekerja)
  4. Jumlah pengeluaran susu yang di pam dibulan puasa nanti jatuh kepada 9 Oz sehari

Slide1

Jika situasi anda sama seperti di atas, carta berikut menunjukkan bekalan susu yang boleh anda jangka,
Yup, by 2nd weeks of Ramadhan, bekalan susu habis. Time ni kalau tak cukup susu, bayi boleh melalak kelaparan; terutamanya kalau anak lelaki.

 

Jadi, apa yang kita nak kena buat?

Mula banyakkan susu dari sekarang, jangan tunggu last minute atau yakin tak tentu hala. Dengan hanya meningkatkan pengeluaran susu yang di pam (untuk bekalan anak ke Nursery atau Taska) daripada 17 Oz kepada 20 Oz sehari (Ya, Cuma 3 Oz saja), bekalan susu anda dah cukup nak cover sampai akhir ramadhan. Tak caya tengok carta di bawah,

Slide2

 

Kedua-dua kes di atas ni tak ambil kira kalau bayi atau nak kecil anda minum makin banyak & anda pun tak outstation ke mana-mana sehingga terpaksa menyediakan stock 2-3x ganda daripada biasa. Jika anda jangkakan kedua-dua perkara di atas bakal berlaku, saya nasihatkan cuba ikhtiarkan sesuatu sehingga boleh menambahkan pengeluaran susu sebanyak 25 Oz sehari sebelum masuk bulan puasa.

Slide3

 

Jika anda Berjaya menghasilkan 25 Oz susu sehari mulai sekarang sebelum masuk bulan puasa, anda bakal menyimpan stok susu sebanyak 100 Oz menjelang Syawal! Dengan jumlah sebegini, anda tak perlu lagi risau kalau tiba-tiba bos suruh outstation kerana urusan pejabat.

 

Macam mana nak banyakkan susu cara yang paling selamat?

Set Penyusuan Shaklee adalah supplement semulajadi.

Set Penyusuan Shaklee adalah supplement semulajadi.

Cubalah menggunakan produk semulajadi seperti Shaklee. So far, KOMBINASI SUPPLEMENT UTK IBU MENYUSU memberikan kesan yg sgt positif. Tambahkan Performance Drink supaya anda tidak dehydrated sepanjang berpuasa. Selain boleh meningkatkan susu badan (jika anda mengikut nasihat & pesanan yang diberikan nanti), banyak juga yang gemar menggunakannya sebab badan tidak lagi lesu seperti dulu walaupun seharian bekerja.

Tercari-cari supplemen yang sesuai untuk diri anda atau keluarga? Atau anda ingin menjana pendapatan 4-5 malahan 6 angka sebulan hanya dari rumah?

Fanpage: http://www.facebook.com/supernifzvitamin

Email: supernifz@gmail.com

No. HP: 012- 658 4283 (WhatsApp..Sms…)

Kawasan COD: Seri Manjung, Sitiawan, Lumut

Postage : Tak kira di mana anda berada….

 

 

TIPS Penggalak Kehamilan & Makanan Tambahan yang Disarankan

Setiap wanita mesti mempunyai keinginan untuk hamilan dan melahirkan zuriat. Ia adalah waktu dan saat yang paling berharga buat seorang wanita.Kehamilan & Melahirkan adalah tanda pusingan sebagai seorang wanita yang mana ia adalah kelengkapan kehidupan seorang wanita.

Kehamilan & Kelahiran

Kehamilan & Kelahiran

Pun begitu,tak semua wanita mudah untuk mengandung dan melahirkan anak. Ada segelintir daripada kita yang memerlukan bantuan bagi merangsang kehamilan dan memerlukan makanan tambahan untuk mempercepat proses kehamilan.

Harus diingat, kita sebagai kaun Hawa, JANGAN mudah berfikir untuk mengalah dengan cepat. Usaha… Usahaa… dan berusaha….

                         

Bagi anda yang tergolong dalam kategori sukar untuk hamil ini. Jangan bersedih. Yakinlah bahawa ini semua adalah rezeki dari Allah Taala..Insyaallah…

Apa yang perlu anda tahu??

Fahami bagaimana kehamilan terjadi.

  • Jika haid anda teratur, setiap pertengahan bulan telur akan dikeluarkan oleh ovari dan sekiranya dalam masa yang sama anda berhubungan, sperma dari faraj akan berenang kedalam rahim dan akan berjumpa dengan telur yang menanti di salur peranakan (salur fallopian). Persenyawaan akan terjadi dan selepas itu, telur yang bersenyawa akan mengalami implantasi dan berlakulah kehamilan. Memahami bagaimana Sistem Reproduksi anda berfungsi menjadikan anda lebih peka kepada faktor faktor kesuburan dan juga memahami mengapa wanita gagal hamil.

Jumpa doktor anda.

  • Pastikan anda bebas dari sebarang masalah dengan membuat lawatan doktor. Masalah cyst, endometriosis atau fibroid adalah penyakit yang kerap dikaitkan dengan sukar hamil. Malangnya wanita sering mengalaminya tanpa sebarang tanda dan gejala dan sekiranya diagnosa dapat dibuat diperingkat awal, rawatan yang berkesan mungkin akan dapat diberikan dan mengelak dari masalah sukar hamil. Sekiranya haid anda teratur dan sudah mencuba selama 1 tahun untuk hamil, anda mungkin boleh mengambil kira ujian analisa sperma dan HSG ( hysteros-salphingography) untuk memastikan salur fallopiananda tidak tersumbat.

10 Tips Penggalak Kehamilan

Jejom kita intai-intai TIPS-TIPS kat bawah nih, mana tahu mungkin ia dapat membantu anda dalam usaha mendapatkan cahaya mata. Tidak salah mencuba kan…. Allah suka kepada insane yang berusaha tanpa kenal erti mengalah.

1. Dapatkan berat badan yang ideal. Sekiranya anda mempunyai berat badan yang terlalu besar atau terlalu kurus, ia mungkin boleh memberikan masaalah kepada kesuburan anda. Kawal berat badan dan cuba kira BMI (Body Mass Index) anda. BMI diantara 20-24 menunjukkan berat optimal.

2. Ketahui waktu subur anda. Hari subur anda cuma 4-5 hari sebulan dan dengan mengetahui dengan tepat hari subur, anda boleh meninggikan peluang untuk hamil. Hari subur boleh dikiranya dengan tepat sekiranya haid anda teratur. Catatkan BBT ( Suhu badan asas) anda dan cuba perhatikan tanda tanda ovulasi yang seperti lendir serviks yang lebih licin dan senak perut ditengah bulan. Anda boleh membeli kit ovulasi di farmasi sekiranya mahu untuk meramal masa ovulasi dengan lebih tepat.

Ketahui waktu subur anda

Ketahui waktu subur anda

3. Hubungan seks yang lebih kerap. Melakukan seks dengan lebih kerap adalah penting untuk memastikan anda hamil dengan cepat. Seks 3-4 kali seminggu adalah disarankan dan pada hari hari subur, berhubunganlah setiap hari. Sesetengah posisi seks boleh membuatkan anda lebih senang hamil seperti suami berada diatas (missionary position). Posisi ini mungkin yang terbaik untuk mempastikan penetrasi optimal dimana sperma dilepaskan paling rapat dengan servik. Untuk memastikan tiada tumpahan sperma, letakan bantal dibawah punggung anda selama 30 minit atau membiarkan zakar suami berada dalam faraj selama 15 minit selepas ejakulasi.

4. Hindarkan dari terus bangun dan menuju ke bilik air selepas melakukan hubungan seks. Berbaringlah sekurang-kurangnya lima minit. Tujuannya ialah untuk meningkatkan jumlah sperma yang berjaya berenang ke ovum.

5. Tingkatkan kesuburan suami. Pastikan kesihatan reproduksi suami pada takat optimal dengan mempraktis cara hidup sihat termasuk makanan seimbang dan berat badan optimal, bersenam, tidak merokok dan elak dari sebarang minuman keras. Sekiranya terdapat sebarang isu semasa seks seperti ejakulasi pra-matang, eloklah anda boleh berbincang dengan doktor. Ia mungkin sebab anda lambat hamil.

6. Mengambil Multivitamin. Cuba amalkan pengambilan Asid Folik. Pengambilan 0.4mg Asid Folik ini dapat mengurangkan 50 hingga 70 peratus risiko kemungkinan  melahirkan bayi yang mengalami kecacatan tiub neural. Pengambilan Asid Folik haruslah sekurang-kurangnya 2 atau 3 bulan lamanya untuk menampakkan hasil. Adalah disarankan kepada semua wanita yang merancang untuk hamil mengambil vitamin harian termasuk ASID FOLIK untuk mengurangkan risiko janin cacat. Suami pula disarankan untuk mengambil supplemen ZINC untuk meningkatkan pengeluaran sperma.

7.Lebihkan protin dari sayuran seperti produk soya dan kurangkan makan daging.

8. Kurangkan tekanan. Life is stressful, memang tak logik kalau tiada tekanan dalam hidup ni. Walaubagaimanapun terlalu tertekan dikaitkan pula dengan masalah ketidaksuburan. Cuba buat aktiviti-aktivit ringan yang boleh mengurangkan tekanan anda seperti:Memasak, Bersenam, Mendengar muzik, Membaca,Manjakan diri anda dengan spa dan rawatan diri

9. Jahuhi dadah, merokok dan minuman keras. Merokok, mengunakan dadah dan meminum minuman keras bukan sahaja memberi kesan negatif kepada kesuburan malahan meningkatkan risiko keguguran dan komplikasi kehamilan. Pastikan segala ubatan adalah selamat dimakan dan limitkan minuman kopi kepada 2 cawan sehari.

10.Sematkan dalam ingatan! Menghasilkan zuriat adalah ibarat bermain dengan nombor. Walaupun semuanya kelihatan ‘sempurna’ di mata anda, hakikatnya hanya peluang adalah 25 ke 30 peratus untuk hamil bagi setiap kitaran kesuburan.

11.Adakah anda peminat tegar minuman berkafein? Bolehlah hentikannnya sekarang. Bertukarlah kepada minuman tanpa kafein. Pengambilan lebih daripada 3 cawan minuman berkafein dalam sehari boleh menghalang perkembangan bayi dan menyumbang kepada masalah kesuburan.

Adakah anda peminat tegar minuman berkafein? Bolehlah hentikannnya sekarang

Adakah anda peminat tegar minuman berkafein? Bolehlah hentikannnya sekarang

12.Berjumpa doktor untuk mengetahui rekod perubatan anda dan berbincanglah dengan terbuka berkenaan perancangan untuk hamil.

13.Pastikan kawasan di sekitar faraj adalah ‘mesra sperma’. Elakkan penggunaan penyembur faraj atau tuala wanita yang berbau wangi kerana ini menyebabkan ketidakseimbangan pH di sekitar vagina. Juga elakkan bahan pencuci buatan atau minyak sayuran kerana ianya boleh membunuh sperma anda!

14.Pujuklah suami anda untuk mandi air sejuk lebih kurang 30 minit sebelum melakukan hubungan intim. Ini kerana mengikut kajian,  air sejuk akan melancarkan pengaliran darah dan meningkatkan kadar pergerakan sperma.

15.Sebaik sahaja anda selesai mengadakan hubungan kelamin, letakkanlah bantal di bawah punggung dan tunggu selama 30 minit. Mengapa biarkan graviti menghalang? Berikan sedikit ransangan kepada ‘mereka’ untuk berenang.

Setelah kita berusaha dengan segala petua dan tips yang disarankan, justeru mintalah pada Allah yang Maha Berkuasa. Antara himpunan doa yang boleh diamalkan oleh kita sebagai muslim adalah seperti berikut:

Doa Nabi Zakaria alaihi as Salam :

رَبِّ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعَاءِ (38)

Artinya : “Ya Tuhanku, berilah aku dari sisi Engkau seorang anak yang baik. Sesungguhnya Engkau Maha Pendengar doa”. (QS. Ali Imran : 38)

رَبِّ لَا تَذَرْنِي فَرْدًا وَأَنْتَ خَيْرُ الْوَارِثِينَ (89)

Artinya : “Dan (ingatlah kisah) Zakaria, tatkala ia menyeru Tuhannya: “Ya Tuhanku janganlah Engkau membiarkan aku hidup seorang diri dan Engkaulah waris yang paling Baik.” (QS. Al Anbiya : 89)

Doa Nabi Ibrahim ‘Alaihi as Salam:

رَبِّ هَبْ لِي مِنَ الصَّالِحِينَ (100)

Artinya : “Ya Tuhanku, anugrahkanlah kepadaku (seorang anak) yang Termasuk orang-orang yang saleh.”(QS. Ash Shafat : 100)

Sumber: Kumpulan DOA NABI

 

Set Kesuburan yang Disarankan

Anda boleh mengambil set kesuburan yang disarankan bagi meningkatkan kesuburan suami dan isteri:

1) Zinc Complex

Zink memberi kesan terhadap pelbagai hormon termasuklah hormon seksual, hormone tiroid, kemandulan bagi lelaki dan perempuan, prostat dan tiroid yang tidak aktif . Kekurangan zink juga dikatakan antara sebab kemandulan. Istilah yang digunakan adalah “Below the level of technical sterility”  bermaksud ‘di bawah paras kesuburan’. Ia mempengaruhi bilangan sperma (sperm count) dan pergerakan sperma (sperm motility). Justeru, zink ini memang penting untuk meningkatkan kesuburan.

2) Vitalea 

Pengambilan Vitalea adalah bagi memastikan keperluan 12 vitamin dan 7 galian yang diperlukan dapat dipenuhi. Kebiasaanya, pengambilan makanan seharian kita tidak dapat memenuhi keperluan ini atas banyak fakto dan kekangan. Uniknya, Vitalea atau multivitamin Shaklee mengandungi formula iron yang sangat penting bagi tubuh.

3) B Complex

Memainkan peranan paling penting bagi mengelakkan kemurungan (anti-stress) dan membantu untuk menstabilkan hormon. Vitamin B Complex Shaklee ini turut mengandungi Asid Folik dan Biotin yang sangat penting untuk pembentukan darah dan kestabilan hormon.

4) Vitamin E 

Vitamin E membantu meningkatkan hormon seks sama ada untuk  lelaki mahupun wanita. Keunikan Vitamin E Shaklee adalah kerana ianya turut mengandungi silenium berbanding lambakan Vitamin E lain di pasaran yang dijual berasingan dengan silenium. Ia juga sangat bagus untuk jantung dalam masa yang sama boleh meningkatkan pengeluaran hormon testosteron.

5) GLA Complex

Berperanan membantu mengatasi masalah haid tidak yang teratur dan membantu menghasilkan cecair serviks yang subur dan berkualiti. Lebih baik dari Primrose Oil.

6) Alfalfa Complex

Alfalfa ini turut dikenali sebagai vitamin cinta. Ia membantu mengatasi rasa “sakit ketika bersama”, membantu atasi masalah keputihan, haid yang tidak teratur, senggugut dan membantu dalam hubungan suami isteri kerana fungsinya seperti herba Kacip Fatimah.

 

Read more http://www.supernifzvitamin.com

Fanpage: http://www.facebook.com/supernifzvitamin

Email: supernifz@gmail.com

No. HP: 012- 658 4283 (WhatsApp..Sms…)

Kawasan COD: Seri Manjung, Sitiawan, Lumut

Tips Melatih Anak-Anak Berpuasa

ramadhan isbek

1. Terangkan kepada anak-anak kita pengertian Bulan Ramadhan.

  • Ramadhan adalah bulan puasa bagi umat Islam. Berpuasa adalah rukun Islam yang ke-3.
  • Menahan diri dari lapar, dahaga, perkara yang membatalkan puasa dari terbit fajar sehingga terbenam matahari kerana ALLAH

2. Terangkan juga kepada mereka kenapa kita diwajibkan berpuasa di bulan Ramadhan.

  • Dapat pahala serta menahan diri dari pelbagai sifat seperti marah dan lain-lain, dan dapat merasai kemiskinan dan kesungguhan orang yang lebih kekurangan
Memberi penerangan berkenaan Ramadhan & berpuasa

Memberi penerangan berkenaan Ramadhan & berpuasa

3. Lakukan Secara bertahap

  • Latih mereka bersahur. Bancurkan M3G untuk mereka. Mulakan dengan bertahan sehingga tengahari . Kemudian ke Asar, lama-lama mereka akan sedikit-sedikit dapat berpuasa sehingga waktu berbuka. Memandangkan mereka bersekolah, bagi mereka tidur sebentar selepas subuh untuk memastikan mereka berasa segar untuk ke sekolah.

4. Bagi anak-anak berumur 7 tahun ke atas, lazimnya mereka sudah mampu berpuasa seperti orang dewasa. Namun pastikan mereka memakan sahur. Sebaiknya terdapat kurma dan minuman M3G sebagai salah satu hidangan ketika sahur bagi membekal tenaga yang lebih lama.

5. Pastikan seluruh ahli keluarga perlu tunjukkan ‘support’. Jangan pula ada orang yang lebih tua daripada mereka, tidak berpuasa.

6. Memberi galakan bukan paksaan. Dorongan dan kata-kata semangat untuk memotivasi mereka. Apabila mereka berpuasa dengan rela hati, mereka tidak rasa tertekan sebaliknya redho dengan susah payah mengharungi seharian berpuasa.

7. Sibukkan mereka dengan aktiviti

  • Jika mereka penat, benarkan mereka tidur atau berehat tapi jangan sampai berlebihan.

8. Luangkan masa dengan anak membuat pelbagai aktiviti rumah, persiapan raya, mewarna bersama, kerja kraftangan atau membantu kemas rumah – atau membantu menyiapkan persiapan berbuka puasa di dapur, supaya mereka terlupa memikirkan makan dan minum seketika.

Luangkan Masa bersama anak-anak

Luangkan Masa bersama anak-anak

9. Sediakan menu kesukaan mereka, tanya mereka apa yang mereka nak makan ketika berbuka dan bersahur . Ini akan menambahkan semangat mereka untuk bangun bersahur & menunggu masa berbuka.

10. Elakkan daripada mereka nampak makanan kegemaran seperti ais krim atau sebagainya semasa berpuasa. Sembunyikan dahulu pada waktu siang. Ini dapat mengurangkan kecenderungan mereka berbuka puasa sebelum tiba masanya.

11. Pastikan anak-anak makan tidak terlalu kenyang semasa berbuka. Bancuhkan secawan M3G untuk mereka. kemudian beri mereka makan buah dahulu. Ini juga point untuk melatih mereka supaya tidak berlebih-lebihan mengikut nafsu di samping mengikut sunnah Rasulullah s.a.w. Lepas solat Maghrib boleh sambung makan, itu pun jangan berlebih-lebihan.

12. Beri Ganjaran.

  • Ada sesetengah ibu bapa yang kurang bersetuju dengan cara ini, akan tetapi point ini secara tak langsung boleh dijadikan motivasi sebagai permulaan . Misalnya beli alat tulis atau makanan kegemaran mereka jika dapat berpuasa penuh. Atau boleh merancang hadiah misteri seperti bawa mereka berjalan selepas berbuka… bawa membeli barang kegemaran mereka.
  • Terangkan kepada anak-anak, puasa bukan lah untuk dapat ganjaran atau upah, tapi tanda ketaatan kepada ALLAH. Barulah ibadah puasa dijalani penuh bermakna.

 13. Jaga waktu tidur mereka

Pastikan anak-anak mendapat tidur yang secukupnya.

Pastikan anak-anak mendapat tidur yang secukupnya.

  • Galakkan anak-anak kita tidur awal, dan bekalkan M3G untuk lebih kalsium supaya mereka kekal bertenaga. Selalu kongsikan cerita dan keberkatan ramadan. serta ceritakan kesengsaraan kanak-kanak di negara lain yang kuat walaupun penuh kesusahan. Allah menyukai mukmin yang kuat dan tidak malas.

14. Sediakan makanan berkhasiat ketika sahur

  • Sediakan makanan yang berserat, ada kalsium, karbohidrat , dan beprotein. Biar anak makan banyak masa sahur supaya bertenaga.
Ramadhan adalah bulan puasa bagi umat Islam. Berpuasa adalah rukun Islam yang ke-3

Ramadhan adalah bulan puasa bagi umat Islam. Berpuasa adalah rukun Islam yang ke-3

15. Balik kerja awal sebelum berbuka

  • Ibu bapa pulanglah awal, boleh masak banyak makanan kesukaan anak-anak dan luangkan masa bersama mereka. Minta anak agih-agihkan pada jiran . Tradisi ini serta masa yang ibu bapa perlu luangkan mungkin membuatkan anak seronok untuk berbuka , akan menyebabkan mereka mungkin seronok untuk berpuasa pada keesokan harinya .

 

 Semoga ibu bapa berjaya memujuk anak-anak untuk berpuasa , elakkan menghukum anak-anak jika dia tidak mahu berpuasa , bagi yang belum baligh lagi . Ajak mereka duduk semeja berbuka sama. Dengan cara ini memberi kesan psikologi untuk anak-anak merasa tercabar melihat akak dan abang mereka berpuasa. Selamat mencuba dan selamat berpuasa semua :)

 

Jom dapatkan Set Berpuasa Istimewa Mighty 3 Gem untuk anak-anak anda. Ia juga sesuai tuk semua golongan taw!!!

 

Jangan berlengah lagi untuk melaburkan wang bagi mengekalkan kesihatan anda dan insan-insan yang tersayang di tahap yang paling optimum!

Read more http://www.supernifzvitamin.com

Fanpage: http://www.facebook.com/supernifzvitamin

Email: supernifz@gmail.com

No. HP: 012- 658 4283 (WhatsApp..Sms…)

Kawasan COD: Seri Manjung, Sitiawan, Lumut

 

Penghasilan Susu Ibu dan Puasa.

 

Ramai ibu2 yang isau jika puasa akan menjejaskan pengeluaran susu ibu..

Ramai ibu2 yang isau jika puasa akan menjejaskan pengeluaran susu ibu..

Memandangkan ramai ibu2 yang ada bertanya risau jika ganti puasa akan menjejaskan pengeluaran susu ibu.. dan bagaimana cara makan vitamin yg sesuai supaya tak mempengaruhi penghasilan susu…

 

Bulan puasa tak lama jer lagi dah kan?..Ini pun dah hujung-hujung bulan rejab.. jadinya ramai yang dah start nak berpuasa..dan kepada ibu2 yang dah mula bertanya pada saya..apa nak makan untuk mengekalkan pengeluaran susu dan kekal bertenaga…jgn risau..….… jika mengamalkan makanan seimbang….insyaAllah takkan jejaskan pengeluaran susu….Cuma bila kita berpuasa..kita akan lebih letih dan dehydrate(kurang air)..jadi bila terlalu letih dan tidak bertenaga…ni yang buat kurang mood,stress..dan impak yang buruk atas penghasilan susu…Sebab itulah perlunya anda mengambil makanan yang boleh mengekalkan kesegaran anda sepanjang hari seperti kurma, oats, dan makanan tambahan……especially.. soy protin (ESP) dan Performance Drink

 Persiapan Ramadhan bagi seorang ibu menyusu:Sebelum/Semasa berpuasa:

 1. Amalkan pemakanan seimbang.

2. Banyakkan minum susu, soya dan makanan yang tinggi protein.

3. Ambil supplemen –soyprotin,mealshake,performance drink,tablet2 vitamin

4. Lebih kerapkan mengepam dan menyusui bayi.

5. Sediakan stok untuk bulan puasa dari awal.

6. Ceria2 selalu.

7.Jaga fizikal-banyakkan rehat,tidur cukup,etc….jauhi stress

8. Psikologi-fikir positif insyaAllah susu cukup utk si kecil..banyakkan doa & istigfar

=================================================================== 

Bagus dalam mengelakkan dehidrasi kulit sebab ia mengurangkan kehilangan bendalir

Bagus dalam mengelakkan dehidrasi kulit sebab ia mengurangkan kehilangan bendalir

Ni testimoni yang mengamalkan performance drink :

Setakat ni, alhamdulillah. Semalam kami semua tak terbangun sahur, sedar2 dah dekat Subuh, saya cuma sempat ambil 2 gelas Performance Drink ni, dan alhamdulillah sampai ke petang susu masih banyak bila dipicit anak2.Saya pernah berpuasa (puasa ganti) tanpa mengambil minuman ni, menjelang petang, susu dah mula ‘kering’ dan anak2 start mengamuk.Sekarang macam addicted pulak sebab rasanya sedap, especially bila diminum sejuk2. Ia boleh diminum bila2 masa saja, preferably semasa berbuka dan bersahur. Semasa bersahur untuk bekalan tenaga untuk berpuasa dan menyusu seharian, semasa berbuka untuk menggantikan kembali imbangan elektrolit dan bendalir badan yg hilang.. ~Mommy Lyna

 

Pada saya, sepanjang 2 tahun berpuasa sambil menyusu dan memerah susu di pejabat ini, sebenarnya pada waktu puasa ini, hasil pengeluaran susu tidak banyak berubah. Jika kebiasaannya anda akan dapat 12oz sehari, contohnya, Insya Allah, jika anda berpuasa, anda akan dapat 12oz EBM juga. ~genki Momma

 

Saya suke ambil performance drink time saya berpuasa…bukan je time breastfeed dulu..tapi sampai la sekrg…dan dulu di miri time saya ke offshore.pagi tu mesti minum performance drink..sepanjang hari berpanas..tapi Alhamdulillah sangat2..raasa bertenaga..tak rasa haus pun. ~kak cery

 

Dan Khas buat semua ibu2 yang sedang menyusukan anak…bolehla jadikan jadual ni sebagai rujukan…Jadual pemakanan tambahan Shaklee di bulan Ramadhan/ berpuasa.

Waktu Sahur:

  • Makan nasi atau apa jua juadah .digalakkan makan sup..dan makanan yg tinggi protin.
  • Makanlah kurma at least 3 biji kurma.
  • Minum segelas Prfromance Drink dan segelas ESP atau boleh mix Performance Drink dan ESP (gabungan terbaik).
  • Makan 2 biji Alfalfa

Waktu Berbuka:

  • Berbuka dengan juadah berbuka..with kurma..amat digalakkan
  • Minum segelasPerformance Drink dan ESP (untuk dapatkan hasil terbaik).
  • Makan 2 biji Alfalfa
  • Mkn 1 bj vitalea, 1bj bcomplex 1bj vita C

Sebelum tidur:

  • (1) Amalkan minum segelas ESP.
  • Makan ostematrix 2-4bj dan vitamin lain sepeerti Omega atau GLA

 

Vitamin ini membantu badan ibu sentiasa bertenaga dan tidak kehausan.Selain daripada pengambilan vitamin, amalkan mengambil kurma, terutama sewaktu bersahur.

Jangan berlengah lagi untuk melaburkan wang bagi mengekalkan kesihatan anda dan insan-insan yang tersayang di tahap yang paling optimum!

Read more http://www.supernifzvitamin.com

Fanpage: http://www.facebook.com/supernifzvitamin

Email: supernifz@gmail.com

No. HP: 012- 658 4283 (WhatsApp..Sms…)

Kawasan COD: Seri Manjung, Sitiawan, Lumut

ESP dan Puasa

Wah.. tentu ramai para ibu bapa kat luar sana yang sedang sibuk dengan persiapan Ramadhan kan…. Mesti lah… mana nak persiapkan makanan tuk bersahur… untuk berbuka… mana nak mengajar anak2 yang baru nak belajar berpuasa.

Jejom para ibu bapa sekalian, kita bagi anak-anak kita minuman yang penuh berprotein dah dapat mengekalkan tengaga kepada anak-anak kita.

 

Minuman yang penuh berprotein dah dapat mengekalkan tengaga kepada anak-anak kita.

Minuman yang penuh berprotein dah dapat mengekalkan tengaga kepada anak-anak kita.

Apa Kestimewaan ESP Shaklee ni? Kenapa disetiap set Shaklee kita sarankan menambah ESP Shaklee sekali? Mesti ada sebab kan? Kalau nak tahu, sila baca lebih lanjut…

Keistimewaan ESP Shaklee

  • Ia adalah makanan UTAMA dalam set kesihatan Shaklee
  • Penting dalam diet harian
  • Ia merupakan minuman berkhasiat – sumber protien lengkap, bermutu tinggi diperbuat daripada Soya yang Non-GMO. Iaitu soya yang TIDAK diubah genetiknya untuk memastikan kualiti maksimum.
  • Memberi tenaga yang berpanjangan dan membaikpulih sel-sel dan tisu-tisu rosak.
  • Setiap hidangan ESP Shaklee bersamaan 14g protien soya semulajadi, diproses menggunakan air (bukan bahan kimia) bagi mengekalkan sumber semulajadi isoflavones.
  • Tidak mengandungi kolestrol dan laktosa.
  • Mengandungi kesemua asid-asid amino yang diperlukan oleh tubuh untuk mengekalkan tisu-tisu yang sihat, termasuk 9 asid amino penting yang tidak dapat dihasilkan oleh tubuh kita dengan sendirinya.
  • Mengandungi sumber kalsium dan zat besi.
  • Tidak mengandungi perisa tiruan, pemanis, pewarna dan bahan pengawet.

 

ESP Shaklee adalah Protein, dan protein merupakan makanan kepada sel. Badan kita terdiri daripada berjuta sel, dari sel ia membentuk tisu, dari tisu pula ia membentuk organ. Dari organ ia membentuk sistem. Jika sel mendapat makanan yang cukup iaitu protein, maka sel yang sihat akan terbentuk dan menggantikan sel-sel lama dan sel yang telah mati.

 

Apabila sel-sel sihat, maka sekaligus badan akan SIHAT dan CERGAS. Sebab tuh ler, kebanyakan mereka yang mengamalkan ESP Shaklee mendapat feedback dari suami, rakan sekerja, bahawa kulit makin cantik, cerah dan kelihatan lebih muda… bestkan?

 

Sekiranya anda berminat dan ingin dapatkan konsultasi percuma, bolehlah hubungi saya dengan menghantar email ke supernifz@gmai.com

Jangan berlengah lagi untuk melaburkan wang bagi mengekalkan kesihatan anda dan insan-insan yang tersayang di tahap yang paling optimum!

Read more http://www.supernifzvitamin.com

Fanpage: http://www.facebook.com/supernifzvitamin

Email: supernifz@gmail.com

No. Hp: 012- 658 4283

Kawasan COD: Seri Manjung, Sitiawan, Lumut

Mighty 3 Gems – Kekal Bertenaga walaupun berpuasa

Alhamdullilah… Dengan izinnya kita di permukan lagi dengan bulan yang penuh keberkaan iaitu bulan Ramadhan….

Jejom kita raikan Ramadhan yang bakal tiba ini dengan persediaan yang secukupnya. So jejom saya perkenalkan dengan M3G…. Hurmmm… aper M3G nih erk???

 

Mighty 3 Gems -Kekal Bertenaga walaupun berpuasa

Mighty 3 Gems -Kekal Bertenaga walaupun berpuasa

 

M3G adalah singkatan kepada Mighty 3 Gems… Ia merupakan satu set kesihatan yang disarankan kepada golongan-golongan tertentu untuk mengambilnya ketika menjalani ibadah puasa di bulan Ramadhan. Siapakan golongan-golongan tertentu itu erk???

  1. Ibu yang menyusui anak.
  2. Ibu yang mengandung
  3. Individu yang bekerja berat
  4. Individu yang mudah letih berpuasa
  5. Anak-anak kecil yang baru belajar berpuasa
  6. Ramaja yang aktif
  7. Warga Emas

Hurmm.. pendek kata semua golongan aa sesuai amaklan M3G nih…

Kalau ikotakan memang ada kelonggaran kan untuk mereka-mereka para ibu yang menyusu dan hamil namun alangkah indahnya jika kita dapat meraikan ramadhan dengan berpuasa penuh.

 

Keistimewa Pakej Mighty 3 Gems. :-P

M3G terbahagi kepada keistimewaan asas utama iaitu

  1. Membekalkan Vitamin,
  2. Sumner tenaga dan zat galian
  3. Mengekalkan bendalir dalam badan.

 

Suppliment Di sebalik M3G

1. Mealshake (perasa French Vanilla)

  • Sumber multivitamin yang terbaik. Bila kita berpuasa, badan kita sebenarnya melalui proses detoksifikasi. Sementara detoksifikasi itu berlaku, Meal Shakes dapat memastikan badan kita mendapat bekalan nutrien baru yang mencukupi. 

2. Energizing Soy Protein atau ESP (perasa Vanilla)

  •  Sumber protein tinggi yang akan membuatkan anda rasa kenyang yang lebih tahan lama.  

3. Performance Drink atau PD (perasa oren)

  • Minuman Isotonik tetapi tanpa gas. Bagus dalam mengelakkan dehidrasi kulit sebab ia mengurangkan kehilangan bendalir dan menyokong tahap hidrasi lebih baik berbanding air. Ia akan seimbangkan proses kehilangan air dalam badan, dan justeru badan kekal rasa segar.  Dengan itu, anda tidak akan rasa mudah dahaga. Digalakkan juga diambil masa berbuka supaya cepat menyegarkan badan dari keletihan.

 —–> Kesemuanya ini berfungsi untuk membekalkan nutrien dan keperluan seharian tubuh agar terus kekal bertenaga sepanjang hari.

Instant Sahur

Jika anda biasa mengalami situasi seperti tidak sempat bersarapan, tidak sempat bersahur atau waktu sahur tinggal 5 minit sahaja! Maka anda disarankan mengambil Mighty 3 Gems sebagai ‘back-up’ anda dalam keadaan terdesak kerana ianya mampu membekalkan tenaga dan keperluan nutrien tubuh sepanjang hari di bulan Ramadhan.

Jika anda berbuka puasa dengan Mighty 3 Gems, satu kelebihan untuk anda kerana ianya memberi anda tenaga untuk menunaikan ibadah Maghrib, Isyak serta bertarawih dan bertadarrus. Akhir sekali, bagi ibu menyusu ia membantu ibu berpuasa sambil menyusukan anak. Begitu juga untuk ibu yang sedang mengandung.

 

Jom dapatkan SET MIGHTY GEMS sekarang…. Klik jerk kat Link ya…

Sekiranya anda berminat dan ingin dapatkan konsultasi percuma, bolehlah hubungi saya dengan menghantar email ke supernifz@gmai.com

Read more http://www.supernifzvitamin.com

Fanpage: http://www.facebook.com/supernifzvitamin

Email: supernifz@gmail.com

No. Hp: 012- 658 4283

Kawasan COD: Seri Manjung, Sitiawan, Lumut

Mari mengenal Warna Urine dan Vitamin Shaklee

 

 

Ramai yang mengadu bahawa warna urinenya berubah apabila mengambil vitamin Shaklee, terutama yang mengandungi B-Complex.

Urine & B Complex

Urine & B Complex

“Urin saya warna kuning macam B-Complex”

Sebenarnya adalah sangat normal apabila mengambil supplement yang mengandungi vitamin B, warna urine anda akan berubah menjadi warna kuning cerah. (Urine biasa berwarna kuning pucat). Ini adalah kerana vitamin B merupakan vitamin larut air, dan Riboflavin yang tidak diserap, disingkirkan melalui air kencing dan memberi warna kuning cerah kepada urine.

Namun, adalah bagus untuk mengenal warna kencing dan simptom yang datang bersamanya:

urine

KUNING PUCAT - warna urine normal

KUNING CERAH – warna urine akibat pengambilan vitamin B complex

KUNING GELAP – dehidrasi atau akibat pengambilan vitamin B complex

KECOKLATAN - pengambilan ubat-ubatan atau mempunyai masalah dengan organ hati

OREN - dehidrasi atau kesan pengambilan Carotomax

KERUH - jangkitan saluran kencing/kencing kotor (UTI)

KEMERAH-MERAHAN – jangkitan pada buah pinggang atau penyakit berkaitan

KEBIRU-BIRUAN – kesan pengambilan ubat-ubatan atau sejenis penyakit yang dinamakan Blue Diaper Syndrome

Sekiranya warna urine anda  adalah kuning cerah, maka tidak ada apa yang perlu dirisaukan. Sebaliknya jika kuning yang gelap, ia menandakan tubuh menghadapi kekurangan air (dehidrasi) dan perlu minum lebih banyak air.

Ia merupakan satu petanda bagus iaitu tubuh kita bertindakbalas dengan baik terhadap vitamin B tersebut.

Namun sekiranya warna tersebut bertukar menjadi pelik (rujuk di atas), sila lah berjumpa doktor dengan kadar segera.

 

Jantung yang Sihat – Turunkan Kolesterol

 

Sayangi Jantung Anda

Sayangi Jantung Anda

Sekarang ni kita banyak mendengar tentang kematian mengejut yang disebabkan oleh serangan jantung. Kebanyakan kes serangan jantung  adalah dikaitkan dengan kadar kolesterol yang tinggi dalam jantung.

 Apakah itu kolesterol?

 Kolesterol dalam bahasa pasar ialah LEMAK YANG TERDAPAT DALAM SALUR DARAH. LEMAK YANG TERKUMPUL DALAM SALUR DARAH INI BOLEH MENYEBABKAN SALUR DARAH MENJADI SEMPIT DAN MENGERAS. INILAH YANG MENJADI PUNCA SAKIT JANTUNG.

Masalah jantung ni adalah salah satu punca utama peningkatan kes kematian di Malaysia, dan juga seluruh dunia. Kebiasaanya, penyakit ini tiada sebarang tanda. Itulah antara sebabnya mengapa orang yang kita kenali sebagai sihat (dan muda), meninggal tiba-tiba setelah terkena serangan jantung. Serangan jantung yang pertama itu mungkin boleh jadi yang terakhir!

Program Love Your Heart Shaklee dicipta khas untuk membekalkan nutrien yang penting dalam mengekalkan jantung yang sihat dan kuat.

Antara Vitamin Shaklee yang dicadangkan ialah:

 

—-> sila hubungi saya bagi mendapatkan khidmat nasihat untuk rangkaian produk yang paling ekonomi.

Antara kebaikan program Love Your Heart ini:

  • Membantu mengurangkan risoko penyakit jantung dan strok
  • Membantu mengekalkan tahap kolesterol yang sihat
  • Membantu mengekalkan tekanan darah normal

 

Sayangi diri anda, sayangi keluarga anda, sayangi jantung anda.

So sekarang ni kita dah tau kan kebaikan dan kelebihan supplement / vitamin nie..

Jom kita beli & hadiahkan untuk diri kita sendiri, ahli keluarga kita, saudara mara kita ataupun kawan-kawan kita…

 

Sekiranya anda berminat dan ingin dapatkan konsultasi percuma, bolehlah hubungi saya dengan menghantar email ke supernifz@gmai.com

Jangan berlengah lagi untuk melaburkan wang bagi mengekalkan kesihatan anda dan insan-insan yang tersayang di tahap yang paling optimum!

Read more http://www.supernifzvitamin.com

Fb: supernifzvitamin

Fanpage: http://www.facebook.com/supernifzvitamin

Email: supernifz@gmail.com

No. Hp: 012- 658 4283

Kawasan COD: Seri Manjung, Sitiawan, Lumut