Hari #10: Aktiviti Outdoor Kegemaranku|Cabaran 30 Hari Entry

Aktiviti Outdoor kegemaran anda

Untuk Cabaran hari yang ke 10, saya nak bercerita mengenai activity Outdoor kami sekelurga bila balik kampong. Ape lagi kalau bukan MEMANCING!!!…

Port Mancing

Port Mancing

 

Yeah.. ini lah aktiviti kegemaran kami seisi keluarga. Asalnya Suami saya a.k.a ayah kepada anak-anak sya nih lah.. Dia memang minat memancing dari kecik lagi…So bila dah kawen nih.. di ajak pulak saya ikot dia memancing, teross sampilan ke anak-anaknya pun turut sama minat giler ngan aktiviti memancing ini.

Puyu..Jadilah... hehehee..

Puyu..Jadilah… hehehee..

 

Adam dgn Haruan yang BESAR!!!

Adam dgn Haruan yang BESAR!!!

 

Tadaa.. Ini lah hasil si Adib

Tadaa.. Ini lah hasil si Adib

Tapi anak-anak tak pernah lagi ikot ayahnya memancing ke Laut..al maklum ler belum cukup umar lagi.. Sonya la nih kita praktis dlu kat parit kat depan umah Atuk & Opah jerk lah erk.. Sok2 dah besar sikit, dah bijak, buleh kite ke laut pulak….

Ha... ini lah KELI hasil tangkapan si ayah...

Ha… ini lah KELI hasil tangkapan si ayah…

Seronok rupanya memancing nih.. masa saya mula-mula memancing dulu, suami saya bawak saya memancing kat Lumut.. Huhh.. mase tuh rasa pelik sungguh kenapa lah orang suka bebenau memancing nih.. dah ler nak kena tunggu lamaaaa sesangat.. dah tuh dap ikan belum tentu pulak tuh…

Pak Busu pun nak interframe gaks...

Pak Busu pun nak interframe gaks…

TETAPI bila memancing kat kampong saya nih, lain pulak tau citernya. Haaa…. so far mmg tak pernah mengecewakan lah…. Ikan Puyu..Ikan Haruan.. Ikan Sepat & kalau bernasib baik, leh dapat Ikan Keli taw.. Haaa jangan menaim ngan Parit kat kampong saya nih…Silap-silap hari bulan Kura-kura pun leh dapat taw… ( kura-kura sesat…he3)

IMG_1524

Umpan yang kami gunakan samaada Cengkerik ataupun cacing.. Perh… mmg berbaloi sungguh lah kalu memancing kat kampong nih… tak pernah yang tak dapat ikan….

Hehehe.. ok lah sekian dulu perkongsian saya untuk tajuk Cabaran kali ini ya…

Masalah Keputihan

apu tu keputihan

Keputihan merupakan permasalahan yang biasa bagi kebanyakan kaum wanita. Ironisnya kebanyakan wanita tidak mengetahui tentang keputihan dan penyebab keputihan.

Keputihan adalah suatu keadaan yang mana keluarnya lender dari faraj yang mana ia serigkali menimbulkan kerunsingan dan ketakutan di kalangan wanita-wanita.

Keputihan adalah suatu keadaan yang mana keluarnya lender dari faraj yang mana ia serigkali menimbulkan kerunsingan dan ketakutan di kalangan wanita-wanita.

Keputihan juga di kenali sebagai Vaginal Discharge adalah satu istilah untuk cecair atau lendir yang keluar dari vagina. Ianya adalah sesuatu yang normal kecuali jika ianya berasa gatal, rasa seperti terbakar ataupun berbau. Ia di pengaruhu oleh Hormone Estrogen, maka apabila seseorang wanita yang mengalami tempoh Menopause,keputihan akan menjadi kurang malah berasa kering.

 Vaginal Discharge

Vaginal Discharge

Kebiasaannya sifat dan rupa lendir atau keputihan itu adalah jernih , cair tanpa berbau dan tidak diiringi rasa gatal. Lendir yang berwarna putih dan pekat, kelihatan seperti nanah,  berbau busuk serta diiringi rasa gatal-gatal pada sekeliling faraj. Adakalanya warna lendir itu berwarna kemerahan atau coklat kerana bercampur darah. menandakan yang faraj dan sistem peranakan anda telah dijangkiti oleh bakteria. 

 Jenis Keputihan

 

Jenis-Jenis Keputihan

Jenis-Jenis Keputihan

Keputihan Fisiologis

Jenis keputihan ini biasanya sering terjadi ketika waktu subur kaum hawa, serta  sesudah dan sebelum keluarnya darah haid. Biasanya saat-saat tersebut sering terdapat lendir yang berlebih, itu adalah hal normal, dan biasanya tidak menyebabkan rasa gatal serta tidak berbau. Keputihan fisiologis pada wanita hamil tidak mempengaruhi janin secara langsung, karena adanya selaput air ketuban yang dapat melindungi janin.

Keputihan fisiologis atau juga banyak disebut keputihan normal memiliki ciri-ciri:

  • Cairan keputihannya cair
  • Cairan yang keluar berwarna krem atau bening
  • Cairan yang keluar tidak berbau
  • Tidak menyebabkan gatal
  • Jumlah cairan yang keluar terbilang sedikit

 Keputihan Patologis

Keputihan jenis patologis disebut juga sebagai keputihan tidak normal. Jenis keputihan ini sudah termasuk ke dalam jenis penyakit. Keputihan patologis dapat menyebabkan berbagai masalah dan hal ini akan sangat mengganggu kesihatan wanita pada umumnya dan khususnya kesihatan bahagian sulit wanita.

Keputihan patologis juga boleh mengakibatkan risiko bayi lahir prematang pada wanita hamil dan bayi pun akan turut terkena jangkitan.

 Keputihan patologis memiliki ciri-ciri sebagai berikut:

  • Cairannya bersifat pepejal
  • Cairan yang keluar memiliki warna putih seperti susu, atau berwarna kuning atau juga hijau
  • Keputihan patologis menyebabkan rasa gatal
  • Cairan yang keluar memiliki bau yang tidak sedap/hanyir
  • Terdsapat kepingan-kepingan putih di seluar dalam
  • Jumlah cairan yang keluar sangat banyak.

 

JANGAN ANGGAP KEPUTIHAN SEBAGAI PERKARA REMEH

Ramai wanita menganggap keputihan itu adalah gejala yang normal dan akan sembuh dengan sendirinya. Anda silap! Keputihan adalah lebih jauh daripada itu…

Tahukah anda bahawa keputihan terjadi disebabkan antara 2 sebab ini. Iaitu jangkitan bakteria seperti Bacteria Vaginosis ataupun kulat seperti Trichomoniasis dan Candida Albican.

Jangkitan bakteria atau kulat ini juga mampu merebak ke pasangan kita.

Jangkitan bakteria atau kulat ini juga mampu merebak ke pasangan kita.

Hasilnya organ seksual lelaki juga akan mengalami kegatalan, kemerahan, kesakitan dan juga kulit melecet.

 Vitamin Shaklee dapat membantu mengatasi Keputihan

Alfalfa Complex

Alfalfa Complex

Vitamin yang sesuai untuk mengatasi masalah keputihan adalah Alfalfa Complex?

Antara fungsi alfalfa yang wajib anda tahu dan ingat :

1. Dikatakan tumbuhan terbaik yang mengandungi segala zat keperluan harian tubuh manusia.
2. Melegakan sakit sendi dan belakang.
3. Menghilangkan kelesuan dan tekanan.
4. Memberi sensasi ‘rasa sejuk’ (alfalfa Shaklee mengandungi minyak Peppermint)
5. Memberi kelegaan semasa haid (untuk wanita).
6. Merawat arthitis
7. Bagus untuk elergi dan ekzema
8. Merawat athma
9. Mencuci usus bagi membuang toksik
10. mencuci buah pinggang dan merawat kencing kotor disebabkan jangkitam dalam buah pinggang
11. Meneutralkan asid dalam badan
12. Merawat masalah keputihan pada wanita (untuk wanita).
13. Membesar dan menegangkan payudara (untuk wanita).
14. Bertindak seperti kacip fatimah kepada para isteri (untuk wanita).
15. Memulihkan urat selepas bersalin (untuk wanita).
16. Membantu masalah penghadaman dan pencernaan
17. Meningkatkan stamina seorang suami
18. Melegakan sembelit (tapi kalau kurang minum air boleh jadi sembelit tau!)
19. Membuang angin dalam badan

Jika anda mengalami keputihan yang sangat teruk, saya syorkan supaya ditambahkan GLA Complex dalam diet anda. Ia membantu menstabilkan hormon anda sekaligus mengurangkan keputihan. Secara ringkasnya, GLA Complex Shaklee merupakan kombinasi minyak borage yang mengandungi asid gamma linolenik (GLA), asid linolenik (LA), minyak bunga matahari dan vitamin E.

Jika rawatan kulat ini tidak dirawat, maka kesannya akan menjadi bertambah teruk. Kulat ini mampu merebak keseluruh tubuh anda dan seterusnya jangkitan ini boleh menyerang organ-organ penting dalam badan anda.

Jangan tunggu masalah ini berlarutan, Jom cecepat Pm /WhatApps saya untuk mendapatkan harga yang menarik….

Pengedar Shaklee Perak

Masalah Period Tak Teratur

Masalah Period Tak Teratur

 

Fungsi kitaran haid ialah untuk menghasilkan Ovum yang matang

Fungsi kitaran haid ialah untuk menghasilkan Ovum yang matang

Haid atau datang bulan ataupun dikenali juga sebagai Period merujuk kepada satu fisiologi tetap dan teratur yang dialami oleh kaun hawa yang berada dalam lingkungan umur yang berupaya untuk mengandung. Semasa kedatangan haid, seseorang perempuan akan kehilangan darah.

Fungsi kitaran haid ialah untuk menghasilkan Ovum yang matang daripada Ovari dan menyediakan lapisan dalam rahim untuk menempatkan Embrio. Jika tidak berlaku persenyawaan,  ovum akan mengalami kemerosotan dan dibuang bersama bahan-bahan lain yang keluar daripada tubuh wanita melalui faraj..

 

Kitaran Haid

Kitaran Haid

Berikut ini faktor-faktor  yang menyebabkan Period tak teratur :

  • Tekanan Perasaan
  • Pertambahan atau penggurangan berat badan yang mendadak
  • Terlebih bersenam
  • Pemakanan tidak sihat (diet yang terlalu tinggi dalam karbohidrat)
  • Merokok
  • Penggunaan dadah
  • Penggambilan kafein yang tinggi
  • Pengambilan alkohol secara berlebihan (mengganggu fungsi hati dalam metabolisma estrogen dan progesteron)
  • masalah dalam pemakanan (eating disorder)
  • tekanan yang meningkat
  • Sindrom ovari polisistik (PCOS)
  • Rahim tidak normal (fibroid / sista / polip / endometriosis)
  • Ketidakseimbangan hormon
  • Ubat-ubatan
  • Kimoterapi
  • Baru-baru ini melahirkan anak, keguguran, atau D & C
  • Menyusui/Breastfeeding

 Cara mengatasi haid tidak teratur

Satu cara yang penting untuk mendapatkan kitaran haid/period yang teratur adalah dengan menstabilkan hormone di dalam tubuh badan. Ini dapat di lakukan dengan pemakanan yang seimbang dan lengkap.

Salah satu cara untuk mendapatkan pemakanan yang lengkap adalah dengan pengambilan supplement/vitamin tambahan.

 

GLA Complex

GLA Complex

GLA COMPLEX berfungsi menstabilkan hormon dan sangat baik diambil oleh wanita, ia menjaga dalaman dan kesannya, sangat baik. Dengan bahan asasnya minyak Bunga Borage, minyak biji bunga matahari serta Vitamin E semulajadi, GLA Complex juga mampu untuk:

» Membantu mengawal dan mengatur kitaran haid
» Membantu meningkatkan kesuburan
» Melegakan PMS (sindrom pra-haid)
» Membantu dalam menangani menopus
» Menguatkan kuku dan rambut
» Menjadikan kulit lebih sihat dan berseri-seri
» Membantu menangai ekzema
» Melegakan simptom akibat artritis reumatoid
» Mengandungi vitamin E untuk menguatkan dinding arteri
» Menguatkan imuniti tubuh
» Memperlahankan proses penuaan
» Mengurangkan blood-clot yang boleh menyebabkan serangan jantung
» Mengawal kencing manis dan darah tinggi
» Mengawal kolesterol
» Untuk fungsi saraf 

 

 

B-Complex

B-Complex

 

B Complex- Untuk menangani tekanan (antara penyebab haid tidak teratur), cuba amalkan pengambilan B Complex. Vitamin ini kerap dipanggil vitamin anti-stress kerana nutrisi ini digunakan oleh tubuh badan dalam memperbaiki kerosakan apabila dalam keadaan stress.

Selepas pengambilan GLA yang betul selama dua bulan, anda akan mendapati bahawa kitaran haid anda mula teratur. Apabila kitaran haid anda teratur, anda dapat menganggar tarikh kesuburan anda & itu bermakna anda mempunyai peluang yang lebih tinggi untuk hamil.

 

 

 

 

Berminat untuk membetulkan Period/haid  anda? jom cuba kehebatan Shaklee.

Hari #9 : Impian yang sedang diusahakan|Cabaran 30 Hari Entry

Impian adalah keinginan dan kemahuan dari dalam diri manusia yang menjadi penggerak untuk maju. Impian merupakan hasrat yang akan menggerakkan manusia untuk mewujudkannya.Impian adalah sumber harapan yang akan membangkitkan , motivasi dan menggerakan seseorang menjadi besar dan sukses. Impian adalah suatu keinginan yang ingin dicapai dari setiap orang untuk mendapatan satu kepuasan dalam diri.

Ha…itu lah mukadimah mengenaik cabaran hari ke 9. IMPIAN..

impian

Setiap oranag mesti ada Impiankan, Saya pun tidak terkecuali maa.. hehe.. Impian saya ada banyakkk taw.. dari kecik sampai lah ke sekarang nih.. ada antara impian saya yang dah termakbul (alhamdullilah) dan ada yanag masih dikejar.

Untuk Cabaran kali ini saya nak sharekan Impian yang saya sedang usahakan buat masa ni, iaitu…NAIK RANK MASTER COORDINATOR!!! SHAKLEE  in September 2014.

Bagi yang dah join Shaklee,mesti turut menyimpan impian yang sama macam saya nih kan, Insyaallah,jika kita tekun,rajin,dengar cakap leader2…Insyaallah tiada apa yang mustahil.(yang belum tuh, jom PM sya…sya citerkan k)

Kita perlu berusaha dengan tekun… Macam saya yang bekerja sepenuh masa, Cabarannya mmg mencabar…saya kena pandai mencari masa yang sesuai untuk berbusiness. Tiada alasan tak cukup masa..anak-anak….rumah tangga.. semua itu saya kena handle dengan pandai. Syukur alhamdullilah suami saya banyak membantu saya. Kalau siang bekerja, balik rumah nguruskan rumah tangga.. bila pula masanya saya nak berSHAKLEE?? nak tau bila?? di malam hari.. apa bila anak-anak & suami dah lena, saya akan berjaga untuk mentelaah dan melayan pelanggan-pelanggan saya.

impian shaklee

Secara AMnya, business Shaklee nih mudah jer, apa yang perlu adalah pengetahuan kita yang luas mengenai produk-produk ataupun supplimen Shaklee. Jika kita mempunyai pengetahuan dalam bidang ini, segalanya akan menjadi mudah. Kaji mengenai vitamin-vitamin,kehebatannya,gabungan yang sesuai, pantang larang.. baru lah kita boleh dengan YAKIN menyarankan vitamin yang bersesuaian apabila ada yang bertanyakan mengenai apa sahaja penyakit & apa supplimen yang sesuai.

Insyallah, saya sedang berusaha untuk menjadi tempat rujukan mengenai vitamin-vitamin Shaklee.  Mohon kawan-kawan mendoakan kejayan saya k…

Haa..itu lah Impian saya,jom kawan-kawan..kongsi impian kawan-kawan ngan saya…

Apa itu Resdung

Tahukah Anda Apa Itu Resdung?

 

RESDUNG merupakan kerengsangan hidung yang boleh menyebabkan hidung dan organ-organ lain menjadi gatal dan menimbulkan ketiakselesaan.

RESDUNG merupakan kerengsangan hidung yang boleh menyebabkan hidung dan organ-organ lain menjadi gatal dan menimbulkan ketiakselesaan.

Dari istilah perubatan tradisional –

RESDUNG merupakan kerengsangan hidung yang boleh menyebabkan hidung dan organ-organ lain menjadi gatal dan menimbulkan ketiakselesaan.

 

Dari istilah Saintifik -

RESDUNG merupakan virus kanser yang hidup di bawah lapisan kulit.

ia mengalirkan darah kotor yang menjadi punca kepada kerosakkan kulit muka. Virus ini turut mengalir bersama darah yang boleh menjadi punca kepada kerosakkan organ-organ tertentu dalam badan. 

Masalah resdung berpunca dari alahan terhadap habuk, debu, pemakanan , pencemaran dan sebagainya

Masalah resdung berpunca dari alahan terhadap habuk, debu, pemakanan , pencemaran dan sebagainya

Resdung (sinusitis) adalah radang pada lapisan rongga hidung yang memiliki beberapa pasangan iaitu frontal, ethmoid, maxillary dan sphenoif.

RESUNG atau seduan (sinusitis adalah sejenis penyakit yang mudah berjangkit dalam waktu yang singkat apabila daya tahan atau antibodi seseorang itu lemah dan tidak dapat menahan kuman resdung / hama yang terus merebak dalam tubuh pesakit.

 

parasit demodex atau apa saja yang dipanggil sebagai ulat resdung

parasit demodex atau apa saja yang dipanggil sebagai ulat resdung

 Percayakah anda resdung adalah penyakit yang berpunca dari parasit demodex atau apa saja yang dipanggil sebagai ulat resdung. Terdapat kira-kira 44 jenis resdung.

Masalah resdung berpunca dari alahan terhadap habuk, debu, pemakanan , pencemaran dan sebagainya.

 

 Tanda-Tanda Resdung

  • Hidung sering tersumbat
  • Lendir di hidung dan tekak
  • Sakit atau rasa berat muka terutama kawasan diantara mata
  • Sakit tekak yang berpanjangan dan berulang-ulang
  • Demam atau rasa tidak sedap badan yang berpanjangan
  • Gejala alahan hidung seperti bersin, gatal hidung dan sebagainya
  • Alahan kepada makanan-makanan tertentu, habuk, parasit (demodex) dan kutu.
  • Apabila anda mengalami alahan, daging yang bertindak sebagai penapis udara didalam hidung akan membengkak. Seterusnya, ia menyebabkan pergerakan udara tak dapat dikeluarkan. Kalau udara tu tak dapat keluar, ia pastinya akan terkumpul kat dalam tu. Kesannya, kulat akan tumbuh dan kawasan dalam hidung menjadi semakin membengkak. Anda yang pernah mengalaminya pasti tahu tahap kesakitannya.
  • Struktur hidung yang tidak normal, yang mungkin diakibatkan oleh tulang hidung retak atau patah ketika kemalangan boleh menyebabkan seseorang mendapat penyakit resdung. Bagi sesetengah orang yang mempunyai struktur tulang hidung yang ” senget ” tidak lurus (deviated nasal septum), risiko untuk mendapat resdung adalah tinggi.
  • Di samping itu kajian menunjukkan tabiat menyelam dan menyelam di air sungai atau kolam yang kotor serta laut yang tercemar turut menyumbang dan mengakibatkan penyakit ini.
  • Lebih parah lagi, resdung ni boleh merebak ke bahagian mata. Akibatnya, anda boleh hilang deria penglihatan dan ia juga boleh menjangkiti otak. Tetapi, resdung ni tak berjangkit kat orang lain atau diwarisi oleh keturunannya. 

  

Petua Mencegah Resdung

  • Elakkan daripada memelihara binatang berbulu kat dalam rumah seperti kucing dan arnab. 
  • Jangan menggunakan sarung bantal, cadar dan selimut yang diperbuat daripada bulu binatang. 
  • Ringankan tangan anda untuk membersihkan karpet/permaidani. Kalau perlu, gunakan penyedut hampagas (vacuum cleaner) yang berkualiti tinggi. 
  • Kalau anda nak mengemas rumah, pakailah penutup hidung. 
  • Minum air suam/mineral dengan kadar yang banyak. Bagus juga kalau anda amalkan minum sup panas. 
  • Selalulah mencuci dan menjaga kebersihan muka anda. 
  • Kalau anda ada alahan terhadap jenis makanan tertentu (contohnya makanan laut), elakkan dari makan makanan tersebut.

                       

Set yang ditawarkan untuk pesakit resdung :

  • Vitamin C
  • B Complex
  • Alfalfa Complex 

Berikut ialah FUNGSI SETIAP VITAMIN dalam SET RESDUNG SHAKLEE :

 

Alfalfa

Alfalfa

Alfalfa

  • Mempunyai kelebihan dalam mengurangkan keradangan penyakit Resdung
  • Kaya dengan sumper Klorofil dan dapat membantu mengurangkan keradangan terutama akibat alahan dan kegatalan

 

 

 

B-Complex

B-Complex

B Complex

  • B6 yang terdapat dalam B Complex penting untuk pemuliharaan selaput lender yang sihat.
  • Membantu dalam pembinaan protein
  • Membantu system saraf

 

 

 

Vitamin C

Vitamin C

Vitamin C

  • Meningkatkan fungsi T-Cell dan Mac-rophage (Fungsi pertahanan badan)
  • Meningkatkan pertumbuhan tisu

 

 

 

 

Bagi semua PENGIDAP RESDUNG di luar sana, saya syor-kan anda cubalah SET RESDUNG SHAKLEE ni. Insya-ALLAH, tak akan mengecewakan. 

     

    Hari #8 : Lokasi Pelancongan Impianku|Cabaran 30 Hari Entry

    Kepulauan Maldives

    Maldives Islands

    Maldives Islands

    Pernah tak kawan-kawan mendengar tentang sebuah negara bernama Republik Maladewa? Maladewa atau dalam istilah internasionalnya disebut Maldives Island merupakan sebuah negara kepulauan yang berada di seputar area Samudera Hindia. Negara yang memiliki ibu kota bernama Male ini berada di kawasan Asia Selatan. Selain memiliki populasi dan luas terkecil di Asia, Maldives Island juga memiliki beberapa keunikan lainnya. Berikut adalah keunikan–keunikan yang terdapat di Maldives Island:

    Permukaan tanah yang “tidak biasa”

    Luas Maldives Island adalah sekitar 300 kilometer persegi. Sebagian besar wilayah negara ini, yakni mencapai 80% merupakan pulau karang dengan permukaan tanah yang memiliki tinggi rata–rata sekitar 1,5 meter di atas permukaan laut, sehingga Maladewa dinyatakan sebagai negara dengan permukaan paling rendah di dunia. Puncak tertinggi permukaan tanah Maldives Island hanyalah 2,3 meter di atas permukaan laut, sehingga negara ini juga dinyatakan sebagai negara dengan puncak tertinggi paling rendah di dunia. Oleh sebab itu, Maldives Island begitu dominan dengan wisata lautnya.

    Umpama sebuah Syurga Dunia

    Maldives Island dikatakan mempunyai pantai yang paling terkenal di dunia. Bahkan negara ini sering kali disebut sebagai SURGA YANG TERTINGGAL. Memang tidak mengherankan apabila negara kepulauan ini dipanggil dengan sebutan itu. Bagaimana tidak? Negara kecil ini mempunyai pesona pantai yang begitu eksotis dan juga memiliki pemandangan bawah laut yang sangat indah. 

    Pesona pantai yang aduhai

    Keindahan pantai Maldives Island tersebar di pulau-pulau karangnya. Kesibukan dan suara bising kendaraan hampir tidak terdengar di sini, yang terdengar hanyalah suara deburan ombak yang menenangkan pikiran.perhhh… hilang segala kekusutan kannnn…

    Selain keindahan pantai berpasir putih, kita kompem akan terpesona bila mana kita dapat tengok matahari terbit maupun tenggelam dari Maldives Island. 

    Ha..itu lah sedikit sebanyak Info tentang Lokasi Perlancongan Idaman saya Kepulauan Maldives.

    Tempatnya.. perhhh… mmg persona mata memandang … cantik…nyaman… lautnya yg biru..eee mmg dah jatuh cinta lah kat tempat ni…

    Jom layan beberapa keping gambar Pulau Maldives nih..

     

    Pulau Maldives

    Pulau Maldives

     

    Santai

    Santai

     

    Lena sambil ditemani hidupan laut...

    Lena sambil ditemani hidupan laut…

    Haaa.. betul tak cakap saya?? Cantikkan tempat nih??

    Villa di Maldives

    Villa di Maldives

     

    Cantiknya...

    Cantiknya…

    Rasanya kalau pergi nih, mau tak nak balik nih…heheheee… La nih pasang impian menggunung nih nak pergi Pulau nih, Insyaallah suatu hari nanti, akan ku sampai juaaa… Cayok2!!

    Anda pun kompem ada tempat Perlancongan Idamankan?? Jom kita kongsi-kongsi jom…

    Komen kat bawah nih k.. Jangan lupe letak skalik tempat perlancongan yang ada idam2kan k…

    Atasi Rambut Gugur

    Tahukah anda, masalah keguguran rambut yang serius sehingga menyebabkan kepala botak selalu dikatakan hanya dialami mereka yang semakin meningkat usia iaitu ketika berumur 40 tahun ke atas adalah tidak boleh lagi di guna pakai pada masa kini. Ini adalah kerana masalah rambut gugur ini juga boleh membelenggu diri wanita dan jejaka yang baru berumur 20-an. Termasuk juga para ibu-ibu yang baru melahirkan anak.

    Pada anggapan mereka, masalah ini sesuatu yang normal disebabkan faktor persekitaran seperti pemilihan produk rambut, kesihatan, pencemaran atau tekanan di tempat kerja. 

    Terdapat 3 peringkat kitaran pertumbuhan rambut yang normal iaitu

    Kitaran Rambut Gugur & Tumbuh

    Kitaran Rambut Gugur & Tumbuh

     

    1. Aanagen (pertumbuhan)

    • Pada peringkat anagen, ia menunjukkan proses rambut baru tumbuh dari dasar folikel. Fasa ini lazimnya berlangsung selama beberapa tahun untuk menghasilkan rambut yang tumbuh sepenuhnya. 

    2. Telogen (berehat)

    • Tahap telogen pula menyaksikan rambut yang kini matang hanya terikat secara longgar pada akar rambut. Rambut ini pula kebiasaannya gugur selepas beberapa bulan atau ditolak keluar oleh rambut seterusnya yang tumbuh dari bahagian bawah

     3. Katagen (pertumbuhan semula)

    • peringkat katagen, rambut berhenti daripada tumbuh manakala akar rambut mengecut. Dasar folikel akan berkecai dan rambut bergerak naik di dalam folikel, menjauhi akar dan salur darah yang membekalkan rambut dengan khasiat

             

    Antara punca masalah ini ialah keadaan kulit yang tidak sihat. Ia boleh berpunca daripada kelemumur, sebum, jangkitan bakteria atau mikro organisma, perubahan hormon (wanita selepas bersalin), ubat-ubatan dan bahan kimia, faktor keturunan, traction alopecia (selalu mendandan rambut dalam satu cara serta kekerapan menarik rambut) serta kekurangan nutrisi. 

    Rambut adalah Mahkota

    Rambut adalah Mahkota

    Rambut yang sihat dan normal memiliki beberapa ciri khas seperti berkilat, mudah lentur, tidak mudah patah dan boleh menyerap air. 

    Keguguran rambut di antara 50 hingga 100 helai sehari adalah normal namun jika ia tidak dipantau, keguguran mungkin akan menjadi lebih serius lebih-lebih lagi jika individu terbabit berada dalam kelompok berisiko tinggi untuk botak. 

    kemomo

    Jika terdedah kepada persekitaran kotor dan berhabuk, kulit kepala yang sering gatal boleh mendapat jangkitan kuman atau alahan kepada bahan kimia. 

    Sekiranya dibiarkan tanpa rawatan, ruam akan timbul dan bagi kes serius, gelembung berisi air kesan daripada radang kulit akan terbentuk. Pada peringkat ini, individu itu boleh mengalami masalah botak serius. 

    Malah sekiranya keadaan ini dibiarkan berterusan, seseorang itu boleh mengalami masalah lebih serius seperti kanser kulit. 

    Set Rambut Gugur

    1. ZINK

    Diet yang kurang zink boleh membawa kepada kelemahan sistem imun yang boleh menyebabkan keguguran rambut.Kekurangan zinc (dan mineral lain) berkait dengan keguguran rambut kerana ia boleh menyebabkan helaian rambut menjadi lemah dan lambat untuk tumbuh semula. apabila kita ada zinc yang cukup, ia membantu mempercepatkan pembentukan semula sel, pembinaan tisu dan pembaikan semual tisu yang rosak. zinc juga penting untuk maintain pengeluaran minyak di kelenjar yang melekat pada folllicle rambut, jadi rambut jadi lebih kuat. Zink boleh memainkan peranan yang penting dalam modulation paras testosteron pada lelaki normal.Apabila hormon seimbang maka risiko kehilangan rambut boleh dikurangkan. Zink boleh menguatkan folikel rambut anda dan boleh membantu mencegah beberapa jenis keguguran rambut

    2. B COMPLEX

    Salah satu punca rambut gugur adalah disebabkan tekanan emosi. Bcomplex adalah vitamin anti stress yang membantu untuk memberi perasaan tenang. Biotin dalam b-complex adalah sumber yg paling penting bagi pertumbuhan semula rambut. Bagaimana b-complex membantu masalah keguguran rambut? Pengambilan b-complex memastikan pengumpulan kolestrol pada kulit kepala dapat dikawal, memperbaiki aliran darah ke kulit kepala, menggalakkan pertumbuhan rambut, melindungi rambut dan kulit kepala kepada radikal-radikal bebas yg merosakkan, melebatkan rambut dan menyihatkan rambut supaya ia bersinar

    3.  ESP 

    ESP adalah serbuk protin. Kekurangan protin menyebabkan pertumbuhan rambut menjadi perlahan. Pastikan bahawa anda makan cukup protein agar rambut anda tumbuh lebih cepat dan sihat. 

     

    Selain dari Supplimen-supplimen yang telah saya sebutkan di atas, anda juga boleh mencuba shampoo keluaran Shaklee untuk mengatasi masalah rambut .Seperti Revitilizing Shampoo. Istimewanya shampoo ni ia adalah bebas paraben, bebas SLS.

    ProSante - Set Penjagaan Rambut Shaklee

    ProSante – Set Penjagaan Rambut Shaklee

    Revitalizing Shampoo

    Melicinkan kutikel rambut dan melebatkan rambut

    Sistem pembersih yang lembut dan berpaten

    Menyegarkan dan menyeimbangkan kulit kepala dan rambut tanpa terlalu melembapkan atau mengeringkannya

    Purifying Shampoo

    Membersih dengan menyeluruh, menyingkirkan sisa-sisa produk fesyen rambut, pengumpulan mineral dan bahan-bahan cemar persekitaran lain

    Mengekalkan keseimbangan lipid dan lembapan semulajadi serta tidak melunturkan warna rambut

    Ideal untuk mengawal lapisan kulit kepala yang sihat, rambut juga tidak berkelemumur

    Replenishing Conditioner

    Perapi dan pelembap yang pekat bagi rambut yang berkilat dan lembut bak sutera

    Memperbaiki kerosakan pada permukaan rambut dan memperbaiki hujung rambut yang bercabang

    Menguatkan rambut dengan protein dan humektan yang berasal dari alam semulajadi

    Lightweight Conditioner

    Melicinkan dan melembapkan rambut tanpa menjadikannya terlalu melekit

    Mengembalikan elemen struktur supaya rambut kelihatan lebat, berkilat dan sihat

    Menghilangkan kesan statik agar rambut mudah digayakan dan diurus

    Nourishing Scalp Treatment

    Menyelesaikan semua masalah rambut dengan serum yang amat mudah diserap oleh kulit bagi melancarkan peredaran, menentang factor persekitaran yang merosakkan dan juga membekalkan khasiat kepada kulit kepala.

    Vitamin antioksida iaitu A dan E, dan juga Koenzim Q10 melindungi anda daripada kerosakan akibat radikal bebas dan pencemaran persekitaran.

    Bertindak membekalkan ruang yang optimum untuk rambut anda.

    Formula tanpa bilas memudahkan anda menggunakan dan menggayakannya.

    Tidak menjadikan rambut melekit atau berminyak.

    ProSanté Nourishing Scalp Treatment adalah formula eksklusif, yang terbukti mampu mengurangkan keguguran rambut semasa menyikat dan dapat melebatkan serta menguatkan rambut secara semula jadi apabila digunakan sebagai sebahagian daripada sistem Penjagaan Rambut ProSanté.

    Dah-dah tuh… jangan tunggu sampi nampak kulit kepala baru nak carik supplimen & syampu, masa tuh mungkin dah terlewat… Cecepat PM/WhatApp or sms sya..Place ur order k…

    Pengedar Shaklee Perak

    Hari #7: Buku Yang Anda Suka| Cabaran 30 Hari Entry

    Buku Yang Anda Suka… Itu lah tajuk Cabaran 30 Hari Entry di hari #7. Kali ni saya nak berkongsi mengenai buku JANGAN BERSEDIH ataupun La Tahzan…

     

    La Tahzan Jangan Bersedih

    La Tahzan Jangan Bersedih

    Petama kali tengok tajuk buku ni, terus macam terasa nak baca sesgt buku ni.. Kalu ikotkan mase memula jumpa buka ni, bukannyer tengah bersedih pun, tengah dok cari buku bacaan untuk anak-anak..Sesambil tuh melilau-lilau dalam book store tuh, itu yg ternampak & terus bace sinopsisnya… Antaranya…

    la tahzan

    Hidup tidak selalunya indah, laut tidak selalunya tenang dan hari tidak selalunya cerah. Namun susahnya hidup, geloranya laut dan mendungnya hari bukanlah pencacat sebuah diari kehidupan. Setiap yang berlaku dan apa yang kita lalui itu ada hikmahnya. Ada cerita di sebaliknya. Kita perlu bersedia menghadapinya dan mencari maknanya supaya kita sentiasa ingat kepada Yang Maha Kuasa.
    Perlu kita sedar dan yakin dalam apa jua situasi. Allah s.w.t sentiasa bersama kita. Hanya kita sendiri yang seringkali menghindarkan diri dan alpa daripada Allah s.w.t. Mungkin ada masanya kita terleka dengan sepoi angin bahagia dunia yang sementara. Atau mungkin kita berada di puncak kebimbangan yang sangat hampir dengan gaung kegagalan dan kekecewaan. Ini yang selalunya membuat kita jauh daripada Allah s.w.t dan dilanda kesedihan. Terlalu bahagia atau terlalu senang akan membuat mudah terlena, terlalu sedih atau kecewajuga akan membuat kita mudah terbabas ke lorong suram.

    Setiap Malasah pasti ada Penyelesaian

    Setiap Malasah pasti ada Penyelesaian


    Oleh itu hiburkanlah hati, tenangkanlah fikiran. Warnai hidup ini dengan bunga-bunga senyuman, dinginkanlah hati dengan salju ketabahan, wangikanlah suasana dengan renjisan kesabaran dan indahkan lagi dengan sentuhan keimanan. Hidup ini akan lebih bermakna dan diri kita akan lebih berharga. Pasti usia yang berlalu setiap saat tidak sia-sia.


    Jangan bersedih, mungkin itu lafaz yang amat mudah dan ringkas. Makna dan jiwanya besar. Dr. Aidh Abdullah Al-Qarni mengupas indah dan mudah pengisian ilmunya. Menyuntik semangat untuk jiwa yang bersedih, berduka dan hati yang bercelaru. Agar kita lebih dekat dan sentiasa mengingati Allah s.w.t. Kita memohon kekuatan dan ketabahan daripada Allah s.w.t bagi menghadapi kesusahan dan kesedihan.

    Hurmm.. menarik sungguhkan susunan ayatnya.. Mudah untuk di fahami dan begitu mendalam maksudnya.

    Susunan ayat yang mudah difahami

    Susunan ayat yang mudah difahami

    Ada banyak bab dalam buku ni taw.. Ada 281 bab kesemuanya. Memang Berinspirasi dan memberi semangat sungguh “cerita-ceritanya”.

    Sebenarnya ramai dah penulis yang dah mengeluarkan buku yang bertajuk Jangan Bersedih ni, kita kena pepandai mencari yang kena dengan kita k…

    Ok itu lah sedikit sebanyak perkongsian saya mengenai Buku Yang Saya suka…Tenang jiwa membacanya…

    Petua Menghilangkan Dan Merawat Rambut Kelemumur

    Petua Menghilangkan Dan Merawat Rambut Kelemumur

    kemomo

    Daun inai dan serbuk teh

     Ambil segengam daun inai dan satu sudu serbuk teh dan gilis kedua-duanya sekali sehingga lumat. Lumurkan bahan tersebut di kulit kepala dan biarkan ia kering selama satu jam dan kemudian bersihkan. Amalkan petua ini sebaik-baiknya tiga kali seminggu sehingga kelemumur berkurang.

    Air limau

    Bagi anda yang mempunyai luka di kulit kepala, tips ini mungkin kurang sesuai kerana air perahan limau kalau terkena pada luka mungkin akan menyebabkan luka di kulit kepala berasa sangat pedih. Tetapi bagi anda yang tiada masalah tu, bolehlah cuba petua ini. Amalkannya sehingga kelemumur berkurang.

    Daun pandan

    Ambil kira-kira 10 helai daun pandan yang agak tua dan tumbuk sehingga halus dan campurkan dua gelas air. Kemudian tapiskan bahan tersebut dan sapukan pada rambut yang sudah dibersihkan. Biarkan ia kering selama 30 hingga 60 minit kemudian bilas dengan air mengalir. Daun pandan boleh mengurangkan masalah kelemumur dan juga membuatkan rambut menjadi wangi.

    Santan

    Menggunakan santan kelapa adalah salah satu petua tradisional yang diamalkan sejak turun-temurun. Selain mengurangkan masalah kelemumur, santan juga akan membuatkan rambut menjadi lebih lebat sihat dan kuat!

    Diharap dengan beberapa tips ini dapat membantu anda yang mempunyai masalah rambut kelemumur. Selamat mencuba!

    Sumber: Petua Menghilangkan Dan Merawat Rambut Kelemumur | Fuh.My 

    Sakit Jantung di Usia Muda

    Jom Kenali Jantung Anda 

    Sayangi Jantung Anda

    Sayangi Jantung Anda

    Apa itu Jantung

    Jantung adalah organ yang berupa otot dan berongga.Berat jantung adalah kira-kira 300 gram. Untuk memastikan agar jantung berfungsi secara efisien, otot-otot jantung, rongga atas dan rongga bawah harus berinteraksi secara berganti-gantian. Laju denyut-denyut jantung atau kerja mengepam ini dikendalikan secara alami oleh suatu “pengatur irama”. Ini terdiri dari sekelompok yang  khusus,ia disebut nodus sinotrialis, yang terletak di dalam dinding serambi kanan. Sebuah impuls listrik yang ditransmisikan dari nodus sinotrialis ke kedua serambi membuat kedua-duanya berinteraksi secara serentak.

    Serangan Jantung

    Serangan jantung adalah suatu kondisi dimana kerosakan yang dialami di bahagian otot jantung (myocardium) secara mendadak yang mana mengakibatkan berkurangnya kemasukan darah ke bagian otot jantung. Berkurangnya kemasukan darah ke jantung secara tiba-tiba dapat terjadi ketika salah satu nadi koroner tersekat selama beberapa saat, sama ada akibat spasme – melajukan nadi koroner – atau akibat penggumpalan darah – thrombus.

     

    Serangan Jantung di usia Muda

    Serangan Jantung di usia Muda

    Kehadiran penyakit jantung koroner pada usia muda bukanlah sesuatu yang menghairankan. Jumlah penderita penyakit jantung koroner berusia muda tidak sebanyak mereka yang berusia . Sekitar 3% penderita penyakit jantung koroner berusia di bawah 40 tahun.

    Kebiasaan merokok adalah faktor tunggal terkuat yang berhubungan dengan penyempitan pembuluh koroner pada usia muda.

    Faktor risiko lain yang mengakibatkan mendapat sakit jantuk di usia muda adalah keabnormalan kadar kolesterol darah. Pesakit jantung yang masih muda tidak selalu memiliki kadar kolesterol jahat (LDL) yang tinggi. Biasanya, kadar LDL mereka normal, tetapi kadar trigliserida mereka melonjak dan kadar HDL (kolesterol baik) mereka rendah.

    Gejala Sakit Jantung

    1. Sakit Dada
    2. Merasa Sangat Lemah
    3. Berdebar-debar
    4. Pening kepala
    5. Pitam
    6. Sesak nafas

     

    Selama beberapa bulan sebelum serangan jantung biasanya penderita penyakit jantung sering merasa lelah/semput. Jangan menganggap gejala ini disebabkan oleh kurang tidur dan stress akibat pekerjaan.

     jantungku

    Rasa sakit atau rasa ditekan di dada, memberikan peringatan kepada setengah dari mereka yang menderita serangan jantung. Beberapa orang mengalami napas tersengal-sengal atau kelelahan dan perasaan lunglai sebagai gejalanya, Ini menunjukkan bahawa jantung tidak mendapatkan oksigen secukupnya karana penyumbatan koroner.

    Biasanya beberapa hari menjelang serangan jantung, seseorang itu  akan mengalami kontraksi otot secara tiba-tiba di dada yang merupakan serangan kecil atau serangan jantung ringan. Serangan jantung ringan umum terjadi sebelum serangan besar beberapa hari kemudian.

    Mengapa Terjadi Serangan Jantung ?

    Penyakit jantung yang paling umum adalah penyakit kronis pada arteria koroner yang disebut aterosklerosis. Karana itu, sakit jantung yang umum dikenali sebagai penyakit jantung koroner atau penyakit arteria koroner. Penyakit ini sering menyebabkan kematian. Penyebabnya adalah penyempitan pada pembuluh darah koroner, dimana pembuluh ini berfungsi untuk menyediakan darah ke otot jantung. Penyempitan disebabkan oleh tumpukan kolesterol atau protein lain yang berasal dari makanan yang masuk ke dalam tubuh. Penumpukan ini juga menyebabkan pembuluh darah koroner menjadi kaku. Ini juga disebut sebagai aterosklerosis.

     serangan jantung

    Aterosklerosis terjadi akibat penumpukan plak atau timbunan lemak pada dinding-dinding arteri. Selang beberapa lama,ia mengeras dan akan menyempitkan rongga arteri, dan menghambat aliran darah ke jantung. Penyakit arteria koroner atau coronary artery disease (CAD) inilah yang pada dasarnya penyebab utama kepada sebagian besar serangan jantung.

    Selain penyakit jantung koroner yang disebabkan karena penumpukan lemak di dinding arteri, ada juga penyakit jantung lainnya yang disebabkan kelainan semenjak lahir. Misalnya jantung yang tidak sempurna, kelainan katup jantung, melemahnya otot jantung. Penyebab lain adalah bakteri yang menyebabkan infeksi pada jantung.

    Supplimen Untuk Sakit Jantung

    CoQHealth Plus

     

    CoQHealth - Mampu merawat Sakit Jantung

    CoQHealth – Mampu merawat Sakit Jantung

    CoQHealth Plus ini ialah supplemen yang mengandungi campuran proprietari bagi Co Enzim Q10 , Vitamin E serta ekstrak teh hijau.

    Bahan utama dalam supplemen ini ialah Co Enzim Q10 . Co Enzim Q10 adalah nutrien larut lemak yang dihasilkan dalam tubuh dan ada dalam semua sel. Ianya paling banyak pada organ yang melaksanakan tugasan berat seperti jantung, hati, buah pinggang dan pankreas. >> ianya semulajadi dan tiada bahan sintetik.

     

    Mungkin ramai masih tak tahu apa fungsi Co Enzim Q10 ni kan? 
     
    Di antara fungsi Co Enzim Q10 :

    - menghasilkan tenaga dalam setiap sel tubuh terutamanya sel otot jantung
    - bertindak sebagai antioksida ( melindungi arteri daripada pengoksidaan low-density lipoproteins(LDL) )
    - membantu menggalakkan fungsi kesihatan bagi saluran darah termasuk yang menyalurkan darah ke jantung

     

    Kebaikan CoQ10

    Antara salah satu kebaikkan Coenzyme Q10 (CoQ10) ini adalah menangani serangan jantung yang merupakan pembunuh utama rakyat Malaysia. Pesakit didapati mempunyai rendah CoQ10 di dalam sel-sel otot jantung yang membawa kepada kegagalan jantung untuk berfungsi. Hasil kajian double-blind menunjukkan dengan mengamalkan CoQ10 dapat mengurangkan gejala-gejala masalah kegagalan jantung seperti sesak nafas, sukar tidur, dan bengkak. Jadi CoQ10 adalah penyelesaian untuk meningkatkan pengeluaran tenaga di dalam otot jantung, juga meningkatkan kekuatan jantung untuk mengepam darah ke seluruh badan.

    Manfaat lain Co Enzim Q10 :

    1- kesihatan kardiovaskular
    2- menangani penuaan
    3- menangani tekanan darah tinggi 
    4- menangani keletihan
    5- kesihatan ginjal
    6- migrain
    7- kesihatan saraf & otak
    8- terapi Statin
    9- menangani masalah kekurangan Co Enzim Q10 secara genetik
    10- kesuburan lelaki
    11- kesihatan pergigian


    Para penyelidik yang membuat kajian percaya bahawa CoQ10 boleh membantu dengan hal-hal yang berkaitan dengan jantung kerana ia boleh meningkatkan pengeluaran tenaga dalam sel-sel, mencegah pembentukan darah beku dan bertindak sebagai antioksidan. Beberapa kajian menunjukkan bahawa dengan mengambil supplemen CoQ Health Shaklee, boleh membantu mencegah dan merawat penyakit berikut :

    1. Serangan Penyakit Jantung
    Satu kajian klinikal mendapati bahawa orang yang mengambil suplemen CoQ10 setiap hari dalam tempoh 3 hari selepas serangan penyakit jantung adalah kurang berisiko untuk mempunyai serangan jantung berikutnya.

    2. Kegagalan Jantung
    Terdapat bukti bahawa CoQ10 boleh membantu merawat kegagalan jantung apabila digabungkan dengan ubat-ubatan konvensional. Orang yang mempunyai kegagalan jantung kongestif, di mana jantung tidak dapat mengepam darah serta ia harus juga mungkin mempunyai tahap rendah CoQ10. Kegagalan jantung boleh menyebabkan darah terkumpul di bahagian-bahagian badan yang lain, seperti paru-paru dan kaki. Ia juga boleh menyebabkan sesak nafas. Beberapa kajian klinikal menunjukkan bahawa suplemen CoQ10 membantu mengurangkan bengkak di kaki , mengurangkan cecair di dalam paru-paru, menjadikan pernafasan lebih mudah dan meningkatkan kapasiti untuk pesakit jantung melakukan senaman.

    3. Tekanan Darah Tinggi
    Beberapa kajian klinikal yang melibatkan jumlah beberapa individu di Amerika Syarikat menunjukkan bahawa CoQ10 boleh mengurangkan tekanan darah. Walau bagaimanapun, ia mungkin mengambil masa 4 – 12 minggu untuk melihat apa-apa perubahan . Dalam satu analisis, selepas membuat 12 kajian klinikal, penyelidik membuat kesimpulan bahawa CoQ10 berpotensi untuk menurunkan tekanan darah sistolik sehingga 17 mm Hg dan tekanan darah diastolik sebanyak 10 mm Hg, tanpa kesan sampingan yang ketara.

     

    Selain dari CoQHealth Plus,Untuk mereka yang mempunyai Budget lebih, boleh lah mencuba VIVIX

    VIVIX

    VIVIX Shaklee

    VIVIX Shaklee

    VIVIX merupakan tonik anti-penuaan pelbagai manfaat yang sesuai untuk mereka yang menghidapi DIABETES, ARTHRITIS, GOUT, KANSER, KENCING MANIS (diabetes), STROK, SAKIT JANTUNG dan macam-macam lagi. Mengandungi resveratrol yang dipercayai mampu memperbaiki DNA seterusnya mencegah penuaan berlaku dengan pantas.

    10 KEBAIKAN VIVIX!
    1) Menggalak penuaan yg sihat – awet muda dan anti-penuaan
    2) Membantu mengelakan kanser – merencat sel kanser dari menjadi semakin serius
    3) Mengurangkan risiko penyakit jantung – melindungi jantung
    4) Mengurangkan kompilasi diabetes / kencing manis
    5) Meningkatkan kesihatan arthritis dan menyokong kesihatan sendi – melindungi saraf
    6) Mengurangkan insiden bagi penyakit nyanyuk (mencegah Alzheimer)
    7) Membantu dalam proses penurunan berat badan
    8) Menyokong kesihatan mata
    9) Meningkatkan kesihatan imum badan
    10) Menggalakan kesihatan keseluruhan

    Vivix telah terbukti menyelesaikan masalah penyakit-penyakit serius, antaranya :
    • Diabetes, kencing manis
    • Kolestrol tinggi
    • Penyakit Kardiovaskular (Jantung)
    • Tekanan Darah Tinggi
    • Alzheimer atau nyanyuk
    • Arthritis, Osteoporosis, Masalah sendi dan tulang
    • Gout
    • Letih
    • Metabolisme badan RENDAH (antara sebab sukar turun berat badan)
    • Masalah kulit dan bintik penuaan (kedut)
    • Kanser dan tumor
    • Katarak dan masalah mata
    • Masalah saraf
    • Lemah imun tahan daya badan – lambat sembuh

    Sayangi Jantung anda dan Jantung insan-insan kesayangan… Jom hadiahkan supplimen yang hebat & semujadi ini untuk insan-insan tersayang..

    PM saya.. call saya… WhatsApp saya ok…

    Zemanta Related Posts Thumbnail